Ostkusthamnar i samverkan läggs på is
OHS medlemshamnar
|
För sex år sedan bildade sex av östkustens hamnar samarbetsorganisationen Ostkusthamnar i samverkan, OHS. Man upplevde att sjöfartens frågor fick för lite utrymme i transportpolitiken. Sedan dess har man fått med sig ytterligare fem hamnar.
– Genom OHS har vi kunnat visa de samhällsekonomiska vinsterna av att flytta en större andel godstransporter till sjöfart och vi har även kunnat avfärda en del miljömyter som cirkulerat om sjöfarten. Sjöfarten har stor kapacitet att avlasta dagens transportsystem och bidra till hållbara logistikkedjor. Arbetet vi gjort har bidragit till en förändrad syn inom transportpolitiken, menar Ola Hjärtström marknadschef för Norrköpings hamn, i ett pressmeddelande.
Sedan OHS start 2013 har mycket hänt, inte minst med klimatinriktningen för svensk transportpolitik. Både Trafikverket och Sjöfartsverket har nu som uppdrag att flytta över gods till sjöfarten och avlasta den övriga infrastrukturen. Vid årsskiftet upphörde OHS i sin nuvarande form och istället kommer Sveriges hamnar att driva arbetet under ledning av branschchefen Christine Hanefalk.
– Vi ser fram emot att driva frågan tillsammans med Sveriges hamnar. För oss som ingått i ostkusthamnar i samverkan känns det naturligt att få driva dessa frågor i en bredare nationell kontext, där vi förhoppningsvis kan få ett ännu större genomslag, säger Ola Hjärtström.
Gruppen som kommer att arbeta med överflyttningen till Sveriges hamnar är Douglas Heilborn, vd Oxelösunds hamn, Ola Hjärtström, marknadschef Norrköpings hamn, Viktor Allgurén, senior manager market intelligence Göteborgs hamn, Torgny Nilsson, affärsutvecklingschef Trelleborgs hamn, Patrik Rudolfsson, hamnkapten Kvarken ports/Umeå, Christine Hanefalk, branschchef Sveriges hamnar, Göran Arkler, Transportföretagen och STIF.