EU skärper utsläppskraven
Det handlar om att minska koldioxidutsläppen från nya tunga fordon, alltså tunga lastbilar och vissa andra tunga fordon. Enligt beslutet ska utsläppen minska med 25 procent till år 2025 och med 30 procent till 2030. Riktvärdet är de nivåer som gäller just nu, 2019.
Det har varit långa och tuffa förhandlingar, men nu har EU:s lagstiftande församling enats om vilka utsläppskrav som ska gälla för tunga bussar och lastbilar. Många och intensiva diskussioner har föregått det nu fattade beslutet, den europeiska branschorganisationen ACEA anser att kraven är på tok för hårda – organisationen tycker att det kunde räcka med hälften.
Den svenska fordonsindustrin är dock i huvudsak positiva till EU-beslutet som alltså gäller lastbilar, inte bussar. När det gäller Svenska bussar kan nämnas att de redan ligger i fronten när det gäller utsläpp, men de här reglerna gäller inte bussar som dock har en hel del som väntar framöver när det gäller EU-beslut om exempelvis fossilfria drivmedel.
Sedan är just det här beslutet visserligen ett EU-beslut, saken är dock långt ifrån klar: tågordningen är här som alltid att beslutet måste godkännas i EU-parlamentet som enligt plan ska ha en omröstning om saken under mars månad i år.