Posten Norges vinst minskar med brevvolymerna
De norska brevvolymerna gick ner med nästan 13 procent under 2018. Tillsammans med försäljningen av Bring Citymail gav det en nedgång i Bring/Posten Norges omsättningsresultat med 3,2 procent, till 25,8 miljarder, omräknad till svenska kronor. Ändå gjorde man ett justerat rörelseresultat på 570 miljoner kronor, att jämföra med vinsten på 760 miljoner från förra året.
Posten Norges logistikverksamhet gick dock framåt och såg en tillväxt på nära sex procent under året, trots att det kostade extra resurser i början av året, då nya paket- och godsterminaler startades upp.
– En viktig framgångsfaktor i framtiden är att lyckas inom e-handel med industriell produktion och individuell leverans. Logistiknätet i Norge är motorn för logistikverksamheten. När de resterande fyra terminalerna är färdiga 2020 kommer vi att få full effekt av nya produktionsprocesser och transportsystem, och kan utnyttja skalfördelar, säger vd Tone Wille i ett uttalande.
Postverksamheten går alltså sämre och sämre, men står ändå för den stora delen av bolagets vinst. Tone Wille säger att kostnaderna för att upprätthålla femdagarsutdelning är höga och att politikerna måste börja titta på nya sätt att organisera postarbetet.
– Aldrig förr har det varit viktigare för Posten att omstrukturera sin postverksamhet. Segmentet präglas av ett dramatiskt fall i brevvolymer och en minskning av resultatet. Vi måste fortsätta att anpassa och vidareutveckla våra tjänster. Övergång till färre fasta postdagar kräver politiskt beslut. Vi förväntar oss att förslag till ändringar av postlagen kommer att läggas fram för stortinget i början av 2019, säger hon.