23948sdkhjf

De öppnar för miljölastbilspremie

Trafikanalys har analyserat hur man ska kunna främja utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp.

På regeringens uppdrag har Trafikanalys gått igenom olika möjligheter för att skynda på introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp av växthusgaser. I sin rapport skriver man att 97 procent av de 84 000 tunga lastbilarna i Sverige är dieseldrivna och att bara 1,4 procent särskilt är producerade för alternativa drivmedel. Med en nyregistrering på 8 000 tunga lastbilar om året, tror Trafikanalys att omställningen till en fossilfri flotta kommer att gå långsammare än för personbilar och bussar. 

Nu föreslår alltså Trafikanalys att man inför en miljölastbilspremie för de som köper fabriksnya lastbilar med en totalvikt över 16 ton, förutsatt att fordonen drivs med el, gas eller etanol. Premien skulle täcka 40 procent av merkostnaden för fordonet, i en jämförelse med motsvarande diesellastbil. För små och medelstora företag föreslår man att premien till en början läggs på 60 och 50 procent. 

För att de här lastbilarna ska stanna i Sverige bör premien villkoras med att fordonet ska vara kvar i fordonsregistret i fem år. 

Trafikanalys bedömer att premien redan tidigt kommer att omfatta många gasfordon, men att antalet ellastbilar med tiden kan växa ganska snabbt. Enligt myndighetens förslag kan miljölastbilspremien införas 2020 och i så fall kräva cirka 60 miljoner första året. 

Det finns andra åtgärder som kunde vara mer effektiva, men svåra att genomföra. Trafikanalys ger exempel som drivmedelsbeskattning, som inte är lämplig när man vänder sig mot just lastbilar, en koldioxiddifferentierad kilometerskatt, som hindras av europeisk lagstiftning, och höjd skatt på lastbilar med sämre kimategenskaper, som man bedömer är svår att införa på marknadsmässiga grunder. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094