De löser bilverkstädernas logistik
Service är ett tufft pussel att lösa, både för både för bilföretagen och kunderna. Den insikten har Tidler gjort till sin affärsidé. Nu är man på väg att revolutionera branschen.
– Jag var hemma efter flera år utomlands och skulle besiktiga pappas bil. Bilen gick igenom besiktningen, men jag tyckte inte att kundresan kändes helt tidsenlig med tanke på att man kan beställa allt från den färdiga matkassen till byggvarorna hem till dörren. I takt med att bransch efter bransch genomgått en digital transformation har konsumenternas beteende och kravbild ändrats radikalt, berättar Isac Odqvist Goldman, vd och en av Tidlers grundare.
Där och då, 2015, startade Isac Odqvist Goldman tillsammans med kompanjonen och barndomsvännen Gerard Brodin företaget Tidler, med affärsidén att tillhandahålla mobilitetstjänster för kundernas bilar.
– Vi blev kontaktade av olika aktörer i branschen för att hjälpa dem höja sin kundnöjdhet genom vår hämta-lämna-service. De som hittade oss tidigt förstod precis som vi att för enklare serviceärenden har kunden inte behovet av en personlig fysisk kontakt varför resan till och från verkstaden, väntetiden, lånebil och eventuell taxiresa var något som kunden hellre slapp.
– I det fall arbetet som utförs på bilen behöver diskuteras tycker kunden att det fungerar bra att diskutera det med sin mekaniker eller personliga servicetekniker över telefon när bilen står på verkstaden.
I dag sköter Tidler den interna billogistiken åt flera bilföretag, och det är alltifrån transport av deras bilar till däckverkstaden till att frakta dem mellan de olika bilanläggningarna.
– Genom våra olika internlogistiklösningar minskar antalet lagerdagar för anläggningarna.
Många bilanläggningar är i dag dessutom trångbodda, vilket ökat deras behov av att effektivisera såväl den interna hanteringen av bilar som kundernas bilar.
– Många bilanläggningar är i dag både placerade geografiskt långt från kunderna och underdimensionerade. De flesta kunderna vill komma samtidigt vissa klockslag vilket skapar köer och ojämn beläggning, något som vi kan hjälpa till med då vi kommer till kunden och därmed kan hämta bilarna under hela dagen, förklarar Isac Odqvist Goldman.
I november sjösatte Tidler en första satsning mot privatkunder. På Tidlers hemsida kan bilägare numera boka hjulskifte och kontrollbesiktning, där hämtning och lämning av bilen ingår. Lanseringen gjordes i samtliga tio städer där Tidler i dag är verksamma.
– Med tidler.se vill vi långsiktigt skapa en plats dit konsumenter kan komma för att få hjälp med alla typer av verkstadsbesök för bilen. Vi tycker att man som kund endast ska behöva ange en tid och plats där du vill få bilen hämtad och lämnad. Sedan är det upp till Tidler och våra partners att lösa kundens problem på bästa sätt.
Med en kund som bilauktionshuset KVD Bil är Tidler nu även med och jobbar med själva bilaffären med tjänsten Hämta hemma.
– KVD har drivit en kampanj under november i Stockholm och Göteborg där de valt att erbjuda Tidlers hämta hemma-tjänst till sina kunder.
Eftersom Tidlers verksamhet kretsar kring kunden så blir förarna en mycket central punkt i vår verksamhet, antyder Isac Odqvist Goldman.
– Våra förare är bland det viktigaste vi har varför vi lägger oerhört stor kraft på rekrytering, utbildning och fortbildning. Alla förare är anställda av Tidler för att säkerställa kundnöjdhet och servicenivå i alla städer vi finns. Det är även viktigt för kundens trygghet. Vi vet alltid vem som kör varje bil och vi säkerställer att vi har förare med rätt utbildningsnivå för respektive uppdrag.
FAKTA Tidler
|
Artikeln är en del av vårt tema om Reportage.