Här är den svenska utmanaren för lätta, eldrivna lastbilar
Elektriska arbetsfordon (EUV) är en nischmarknad inom fordonsindustrin som väntas växa starkt de kommande åren. Inziles första fordon, en eldrivven lätt lastbil, ska vara redo för leverans under andra kvartalet 2019.
Förbränningsmotorer genererar mer än två tredjedelar av kväveoxidutsläppen i de flesta större städer och nästan hälften av de totala växthusgasutsläppen. En stor del kommer från transporter och i takt med den växande e-handeln ökar leveranserna i städerna – och därmed utsläppen.
– Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av våra kundgrupper. Den andra är kommuner och parkförvaltningar, förklarar Ragnar Åhgren, Inziles vd och huvudägare.
Med sin eldrivna lätta lastbil PRO4 har Inzile utvecklat en ny kategori fossilfria fordon för stadsmiljöer, med modulär design som anpassas efter kundens behov. Fordonets chassi kan ha öppet flak, skåp eller stängd trailer vilket ger PRO4 en lastkapacitet på 1000 kg.
I sitt minsta utförande är PRO4 liten nog för att användas i parker och grönområden. PRO4 ger då kraftigt ökad säkerhet, ergonomi och kapacitet jämfört med de fordon av golfbilsstorlek som många kommuner använder idag. PRO4 har en maximal räckvidd på upp till 240 km och en maxhastighet på 50 km/h vilket är fullt tillräckligt i städer. där en högre hastighet ej är tillåten.
Utvecklingen av Inzile PRO4 har skett på Göteborgskontoret där de främsta ingenjörerna inom fordonsindustrin finns, samt på huvudkontoret i Västervik där produktionen sker. En första serie produceras under det andra kvartalet 2019 och är till största del redan förbeställd. Avsikten är att från och med andra halvåret 2019 börja producera i större skala.
– Tidsandan, opinionen, nya konsumentbeteenden och politiska beslut kring miljözoner stärker vår affärsidé och intresset har varit fantastiskt. Nu är det dags att öka takten och gå in i produktion, säger Ragnar Åhgren.