EU:s mobilitetspaket gick igenom
Många hade trott att det skulle ta ännu längre tid att komma till en överenskommelse om EU:s nya mobilitetspaket. Men nu har man baxat dem en bra bit på vägen i och med torsdagens omröstning i parlamentet. Och de första kommentarerna var övervägande positiva.
Socialdemokraterna var mycket nöjda och kallade beslutet för en historisk seger för de socialdemokratiskt lagda förslagen om kör- och vilotider, utstationeringsregler och cabotage.
– Nu får vi lika lön för lika arbete på samma plats även i transportsektorn. Det är en fantastisk seger för alla so jobbar inom transportsektorn, sa Marita Ulvskog (S) i sin första kommentar.
Frank Moreels är president för ETF, de europeiska transportfacken. Han sade att organisationen var nöjd med utfallet, även om de skulle ha föredragit starkare skrivningar.
– Vi kommer att följa implementeringen av reglerna och kontrollerna noga. Utfallet från dagens omröstning följer våra riktlinjer och ett steg framåt för tydligare och bättre regler i branschen. I slutändan visade parlamentet att de bryr sig om förare och människor i Europa. Det här är en framgång för ETF:s fair transport-kampanj, sade han.
När det gäller cabotagekörningar kommer ett fordon nu kunna ta körningar i annat land under tre dagar, sedan måste det återvända till hemlandet i minst 60 timmar, innan det får komma tillbaka för fortsatt körning. Lastbilschauffören måste återvända till hemlandet minst var fjärde vecka. För utstationering gäller att chaufförer ska få samma ersättning som inhemska förare, om inte färden börjar och slutar i hemlandet. Dessutom kommer de nya, smarta färdskrivarna att behöva installeras.
Även Transportföretagen var positiva till resultatet i Europaparlamentet.
– Vi ser på det stora hela positivt på dagens omröstning som möjliggör ökad hållbarhet och sund konkurrens. De av Europaparlamentet antagna reglerna bidrar till att marknaden harmoniseras genom delvis enklare och mer lättkontrollerbara regler – detta bidrar till sund konkurrens. Den smarta färdskrivaren version II kommer att bidra till bättre kontroller, säger Maria Lindh näringspolitisk expert, EU-rätt och transporter hos Transportföretagen.
Samtidigt varnar man för flera problem som kan skapas med de nya reglerna. Dels kan de leda till att fyllnadsgraden i Europas lastfordon minskar. Eftermonteringskostnaden för de nya färdskrivarna kan också bli en tyngande kostnad för åkerierna. Och vem ska bekosta nya, säkrare uppställningsplatser?
Maria Lindh framhåller också att det till stor del är en fråga om att kontrollera efterlevnaden.
– Det behövs fler vägkontroller i Sverige. Det är ett stort problem att antalet kontrollanter är för få. Detta är inte hållbart vare sig ur trafiksäkerhetssynpunkt eller ur konkurrenshänseende.