Postnord vinner kampen om kundernas förtroende
För första gången har Sustainable brand index undersökt hur de stora logistikbolagen står sig när konsumenterna får säga sitt om deras engagemang i hållbarhetsfrågor. Och i en tuff kamp med DB Schenker tog Postnord hem den prestigefulla segern i branschen.
Det tycks dock som om våra stora logistiker har en bit kvar innan de kan tävla med de verkliga mästarna inom hållbart varumärkesbyggande. Där lade Ikea, Änglamark, Lantmännen, Coop och Ica beslag på de fem första platserna, medan Postnord och Schenker återfinns på plats 180 och 193.
Övriga logistiker i undersökning var DHL på plats 254, Bring på plats 276 och UPS på placering 344.
Antalet företag och varumärken som ingick i den stora undersökningen med 50 000 respondenter, var 355 stycken. Här har alltså branschens bolag en bit kvar innan man närmar sig toppen, där företagen inte bara arbetar med social och miljömässig hållbarhet, utan också lyckas kommunicera sitt arbete ut till konsumenterna.