Hargs hamn får nyckelroll efter Alfrida
Minst en halv miljon kubikmeter skog fälldes när stormen Alfrida drog fram i början av januari. Hårdast drabbades skogsägare i Uppland, bland annat Sveaskog som sedan dess tillsammans med andra branschaktörer försökt hitta lösningar som kan rädda så mycket som möjligt av virkets värde.
– Det är viktigt att den stormfällda skogen tas om hand snabbt, så att den inte hinner förlora i kvalitet och värde. Utöver det har vi granbarkborreproblematiken som kommer krypande norrut. Granbarkborrar trivs i vindfällen, så stormen har bidragit med perfekt yngelmaterial, säger Roger Johansson, marknadschef i Sveaskogs marknadsområde Syd.
Redan tidigt stod det klart att Hargs hamn skulle bli något av ett nav för virkestransporterna till kunder som hittades såväl på den svenska hemmamarknaden som i Finland och Tyskland. Och nu går startskottet för utskeppning av det stormskadade virket. I snitt planeras för en båt i veckan fram till sommaren.
Totalt planeras tolv båtar med barrmassaved som ska landa hos två av Sveaskogs kunder utefter Norrlandskusten; Vallvik och Domsjö.
– Det motsvarar ungefär 50 000 kubikmeter. Förutom virke från Sveaskogs mark och privata skogsägare som vi avverkat hos, har den stora volymen blivit möjlig att erbjuda våra kunder tack vare att vi samarbetar med andra skogsföretag i regionen, säger Roger Johansson.
Därutöver kommer fem båtar med grantimmer att skeppas ut från Hargs hamn – tre till Tyskland och två till Finland.
– Det är en logistikutmaning av stora mått. Vi har kort tid på oss att avverka det här virket, och har varit snabba med att rigga för att köra in det till hamnen samt göra affärer som möjliggör detta.
– Även kring timmertransporterna har vi samarbetat med andra skogsföretag, en båt är vikt åt Mellanskog medan övrigt virke kommer från egen skog och såväl små som stora leverantörer. Flera av våra trogna virkesleverantörer drabbades hårt av stormen, och vi har hjälpt så många som möjligt att upparbeta stormfällen för att rädda virkesvärden även hos dem, säger Roger Johansson.