Försämrat resultat men bättre leverans för Green cargo
I Green cargos första kvartal under 2019 fortsätter den ekonomiska kräftgången. Nettoomsättningen ligger stabilt på 1 051 miljoner kronor, samtidigt som rörelseresultatet landar på -84 miljoner kronor, en försämring från förra årets -48. Resultatet har i första hand påverkats av högre kostnader, främst olycks- och skaderelaterade sådana. Till det kommer kostnader för externa tjänster inom åtgärdsprogrammet Förändringsresan.
Nya avtal tecknades för 100 miljoner kronor, att jämföra med 168 miljoner kronor under förra årets första kvartal.
Till de positiva signaler som ändå kommer ur nya vd:n Ted Söderholms första kvartal i förarsätet är att man visar framsteg inom de prioriterade områdena säkerhet och punktlighet. Det är visserligen en bit kvar till slutmålen, men trafiksäkerhetsindex går upp från 92,3 till 94,4. Där ligger årsmålet på 95,5. Kvartalet har inte uppvisat några större allvarliga olyckor, men antalet mindre urspårningar och påkörningar har genom vintervädret legat högt. Därtill kommer ett par mindre allvarliga olyckor med personskada för inblandade.
Index för punktlighet till kund landade på 88 procent, att jämföra med 86 under förra årets första kvartal. Det är långt ifrån målet på 95 procent, och har påverkats både av vinterförhållanden och “interna utmaningar”.
I sin kommentar till kvartalsresultatet skriver Green cargo:
“Tydligare processtyrning i hela bolaget bidrar till ökad produktivitet, kvalitet och effektivitet. Den inledande fasen innebär ökade externa kostnader för nödvändiga förbättringsåtgärder som stödjer vår framtida utveckling samt på sikt bidrar till en bättre lönsamhet.”