Ett år kvar tills Norviks hamn öppnar
Det närmar sig slutmålet i Norviks hamn, som byggs i Nynäshamn, för att ta över en stor del av trafiken till Stockholms hamnar. Den 12 april sprängdes det sista berget på området och nu är en fjärdedel av hamnplanen stensatt och klar, och växer med 1 500 kvadratmeter om dagen. Den första byggnaden av totalt fem är färdig och Stockholms hamnar drar det nya järnvägsspåret från Nynäsbanan. Dess tunnel ska stå klar inom en månad.
Den nya containerhamnen öppnar 2 maj 2020, och under hösten kommer roro-hamnen att öppna.
– Det är inte ofta det byggs helt nya hamnar, så intresset från framförallt kunder, men även politiker, byggbranschen och allmänheten är stort. Det här är den tredje hamnen som Stockholms hamnar utökar och bygger inom en sexårsperiod. Genom dessa projekt har vi samlat på oss både erfarenhet och hög kompetens som beställare, utförare och mottagare, vilket är en stor fördel i den här typen av unika projekt, säger Magnus Sjöberg, projektchef på Stockholms hamnar, i ett pressmeddelande.
I Norvik bygger man för en kajlängd och terminalyta som krävs för att kunna ta emot de största fartygen i Östersjön, då man också har ett djup på 16,5 meter.
Norvik har nu också lämnat in sin ansökan om tåglägen för de första tågpendlarna till och från hamnen. Bland annat har man sökt för destinationerna Insjön, Borlänge, Eskilstuna och Hallsberg.
– Efter analyser och samtal med kunder har vi nu ansökt om ett antal tåglägen. Vi ser även ytterligare utvecklingsmöjligheter och diskuterar gärna vidare med operatörer, rederier och varuägare som är intresserade av att operera och skapa nya affärer med den järnväg som vi nu bygger. Det här är ett första, men stort steg för att skapa förutsättningar att utveckla tågpendlarna i Stockholm Norvik hamn, säger Nicklas Ebersson, godsansvarig på Stockholms hamnar.
Stockholm Norvik hamn ska ersätta containerterminalen i Frihamnen i Stockholm och kommer att drivas av Hutchison Ports. Roro-hamnen kommer Stockholms hamnar att driva i egen regi.