23948sdkhjf

Best miljösatsar med elbil, cyklar och HVO-anläggning

Redan tidigare har Best transport klimatkompenserat sina leveranser. Nu växlar man upp miljösatsningen ytterligare.

Best transport har länge varit stolta över sitt miljöarbete. Sedan 2015 klimatkompenserar man sina transporter, man samlastar sändningar, utbildar personalen i miljökörning och optimerar sin ruttplanering. 

Nu tar man ännu större steg. Till 2030 vill man driva alla fordon på förnybara drivmedel och man siktar på att en tredjedel av flottan ska utgöras av elfordon. Under våren inleds arbetet för klimatvisionen. Då sätter man sin första elbudbil i trafik i Malmö. Dessutom börjar man köra med tre cargocyklar i centrala Göteborg. Vid terminalen i Spånga installerar man en egen HVO-tankanläggning. 

– Vår miljövision är att tillfredsställa dagens behov av snabba transporter utan att äventyra framtiden för kommande generationer. Nu minskar vi fordonsflottans klimatavtryck genom insatser på flera platser runt om i Sverige. Enligt en undersökning som vi nyligen genomfört tycker många att förnybart drivmedel är viktigt och vår målsättning är tydlig: År 2030 ska vi endast köra på förnybart, säger Niklas Knight, vd på Best transport, i ett pressmeddelande. 

Best transports miljöarbete under det senaste året har bland annat inneburit att man implementerat ett miljöledningssystem, vilket gett koncernen Svensk miljöbas diplomering. Och samlastningen ger stora möjligheter. 

– Vi fungerar som en sorts kollektivtrafik för företag som behöver snabba godstransporter mellan företag eller hem till privatpersoner. Det underlättar dessutom ett bilfritt liv. Under 2018 ökade vår samlastning med 25 procent, vilket minskade antalet körda kilometer per paket. För oss är det viktigt att hela tiden optimera rutterna samtidigt som vi investerar i fordon som är snällare mot miljön. Det bidrar till en mer hållbar transportnäring i stort, säger Niklas Knight. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158