Schenker digitaliserar svensk fraktmarknad
Schenker siktar på digitala fraktbokningar, något som kommer att märkas för de svenska kunderna under det närmaste året. Bolaget har redan använt sin nya plattform Connect 4.0 i Tyskland under en period.
– Vår nya connect 4.0-plattform gör logistiken enklare än någonsin förr. Vi har slagit ihop våra huvudsakliga transporttjänster till en enda plattform vilket är ett viktigt steg i vår digitaliseringsstrategi. Kunderna kan dra nytta av både användarvänligheten och vårt globala nätverk av logistikexperter, säger Jochen Thewes, CEO på Schenker, i ett pressmeddelande.
I ett första steg lanserar Schenker nu Connect 4 ocean, för sjöfrakt, medan Connect 4 air och connect 4 land kommer senare under året. Därmed binder man samman sina stora transporttjänster; flyg, sjö och land i en smidig lösning.
Connect 4 ocean ger Schenkers kunder dörr-till-dörrbevakning i realtid, aktuella seglingsscheman och ledtider, och tjänsten filtrerar fram de bästa kombinationerna och lösningarna för hamnar och lokala transportlösningar i mer än 50 länder. Målet är att kunden ska kunna beställa med några klick och sedan ha full kontroll på sändningen via den digitala plattformen.