Debut för Volvos självkörande Vera
Förra året överraskade Volvo Lastvagnar med att presentera Vera, en elektrisk och självkörande trailerlastbil, i samma anda som Einrides T-pod. Volvo var då tydliga med att man tänkte sig Vera som en transportör av stora volymer på korta avstånd, gärna inom terminalområden och andra anläggningar. Nu kan man visa upp sitt första samarbete där man ska köra Vera i skarpt läge.
Tillsammans med DFDS kommer Volvo att sätta upp ett uppkopplat system för ett kontinuerligt flöde av varor från DFDS logistikcenter till APM Terminals anläggning i Göteborgs hamn.
– Nu har vi möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter, säger Mikael Karlsson, vice president Autonomous solutions på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
I samarbetet kommer ett antal Veror att övervakas av ett kontrolltorn. Systemet sätts upp för att skapa ett godsflöde, som kan skapas upp när det behövs. Det här blir det första steget mot att börjar köra Vera på förutbestämda rutter på allmän väg i industriområden.
– Vi vill ligga i framkant när det gäller uppkopplade och självkörande transportlösningar. Det här samarbetet hjälper oss att utveckla en effektiv, flexibel och hållbar långsiktig lösning för att ta emot självkörande fordon som kommer till oss. Det gynnar våra kunder, miljön och vår verksamhet, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.
Det är dock en bit kvar innan systemet kan börja säljas på allvar. Transportlösningen måste utvecklas och finjusteras både vad det gäller teknik, arbetsprocesser och anpassningar av infrastrukturen. Man behöver också visa att Vera kan hålla en godtagbar säkerhetsnivå för att köras i trafiken. Så småningom kommer Vera att erbjudas som en del i helhetslösningar för transporter.
– Självkörande transportlösningar med låga ljudnivåer och nollutsläpp spelar en viktig roll i framtidens logistik och kommer att gynna både företag och samhälle. Vi ser det här samarbetet som en viktig start och vi vill driva utvecklingen på detta område. Vera kanske har en maxhastighet, men det har inte vi. Tester har redan påbörjats och vi har för avsikt att implementera lösningen inom de närmaste åren, tillägger Mikael Karlsson.
Projektet får stöd av Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten genom innovationsprogrammet FFI.