Sjöfartens utsläpp borde öka
Sjöfartens utsläpp har dubblerats, enligt ett nyhetsinslag på Ekot den 6 maj och en rapport från SMHI. I samma nyhetsinslag får vi veta att sjöfartens utsläpp mellan svenska hamnar genererar mer utsläpp än inrikesflyget. Och i Studio ett ställdes frågan om vi borde ha sjöfartsskam på samma sätt som många har flygskam och Trafikutskottets ordförande Jens Holm skrev på Twitter att sjöfarten måste minska.
Som en storm i ett vattenglas. Det enda som ändrats är BERÄKNINGEN för att räkna ut sjöfartens utsläpp. Ja, du läste rätt. Trafikanalys beräknar utsläpp för sjöfarten. Samma gäller alla andra trafikslag. Utsläppen har inte ökat. Den beräknade statistiken har istället blivit bättre. SCB:s statistik säger alltså inte säkert vad utsläppen från trafikslagen är, eftersom vi inte mäter utan beräknar.
I radions inslag ställs sjöfarten mot flyget. Som om flygfrakt skulle vara ett bättre alternativ? Per tonkilometer har flyget störst utsläpp. Lastbilen har fem gånger lägre utsläpp per tonkilometer än flyget och sjöfarten har tio gånger lägre utsläpp än lastbilen (ungefärligt, enligt IMO:s GHG studie från 2009). Varje ton sjövägen är bättre än alternativen. Järnvägen är visserligen klimatsmart i Sverige men kapaciteten för gods är begränsad.
Det sker flera initiativ för att sänka sjöfartens utsläpp. IMO antog i april 2018 ett mål om växthusgasutsläpp. Svensk sjöfart lanserade i mars i år en färdplan för en fossilfri sjöfart tillsammans med Sveriges hamnar. IMO:s miljökommitté MEPC diskuterar verktyg för att nå målet. Samtidigt pågår konkreta åtgärder hos många rederier och transportköpare.
Sjöfarten är klimatsmart och effektiv. Tack vare sjöfarten har vi en välutvecklad handel, globalisering, och ekonomisk utveckling. Jag hoppas att sjöfartens utsläpp ökar. I alla fall kortsiktigt eftersom det betyder att mer gods flyttar från bil till sjö eller att svensk klimateffektiv industri exporterar mer. Långsiktigt måste såklart alla utsläpp minska och den resan har sjöfarten redan börjat.