”Behåll dispenserna för BK4”
Trafikverket har meddelat att man inte tänker förlänga dispenserna för de fordon som ingår i försöken med 74 tons vikt i BK4. Det rör sig om ett 30-tal lastbilar som trafikerar vägsträckor godkända av Trafikverket.
Nu skriver Skogsindustrierna ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och begär att dispenserna ska förlängas.
"Skogsindustrierna vill att Sverige snabbare tar vara på de samhällsekonomiska vinster som införandet av BK4 innebär för trafiksäkerhet, näringsliv, klimat och miljö. Vi är oroliga för att administrativa beslut hindrar en fungerande implementering och påverkar framtida vilja att dela i försöksprojekt”, skriver man i brevet som är undertecknat av Karolina Boholm och Karin Tormalm, Transportdirektör respektive Näringspolitisk utredare på Skogsindustrierna.
Man sammanfattar sina skäl till begäran i flera punkter.
- Det saknas vägar att köra testfordonen på. Vissa statliga vägar är möjliga för några av fordonen, men kommunala vägar fram till godsets lastning och lossning saknas. Det betyder att lastbilarna inte kan fortsätta köra.
- Flera fordon deltar i forskningsprojekt, som ännu inte slutförts.
- Åkerierna som har investerat i 74-tonsfordon straffas nu för sin satsning. Bilarna är svåra att sälja på en marknad där de inte får köras. Dessa företag har valt att gå före och utveckla transporter i linje med regeringens klimatpolitik, men de missgynnas nu.
“Vi anser att det är viktigt att företag som investerar i ny teknik inte missgynnas eftersom de kan påverka viljan hos företag att delta i framtida forskning och demonstration av ny teknik. Skogsindustrierna önskar därför att generaldirektören förlänger nu gällande dispenser i ytterligare två år”, fortsätter man.
Skogsindustrierna noterar också att det inte finns några formella eller juridiska hinder att förlänga dispenserna.