Så ska lagerarbetet bli en lek
Amazon har redan börjat använda gamification i sina lager, men Aditro logistics blir först i Sverige med metoden. Det handlar om att införa moment som liknar ett datorspel för att få medarbetare att upprätthålla energi och fokus i arbetsprocessen.
Det görs genom att lagerjobbarna får en widget med ett alter ego, en avatar, som samlar poäng när de utför sina arbetsuppgifter. På arbetsplatsen finns en genemsam resultattavla där alla kan följa poängen. Precis som i ett spel kan man sedan uppdatera sin avatar med utrustning och tillbehör. Den som lyckas riktigt bra kan få titeln truckninja i stället för truckförare.
Brian McCauley, postdoktor vid Jönköping international business school, följer Aditros projekt gamificationprojekt.
– Handgripliga mål och tydliga prestationer söker vi människor konstant efter och gamification är ett sätt att med teknikens hjälp svara på detta behov. Att göra ett monotont arbete till en lek som ger omedelbar feedback tillgodoser mänskliga behov, framförallt för unga generationer som är van vid denna typ av stimuli, säger han i en kommentar.
Men satsningen stannar inte på lagret. Hela företagets verksamhet ska gamifieras, hela vägen till ledningen. Målet är bättre resultat, men också bättre arbetsmiljö. I förlängningen hoppas man på att medarbetarna ska vilja stanna längre på företaget.
Dessutom tar man ett steg vidare och skapar gamingrum, där de anställda kan stanna efter arbetstiden och umgås. Förhoppningen är att kunna starta ett eget e-sportlag.
– Det här arbetssättet är nytt för oss, och för hela branschen, men vi kan redan se att den här satsningen fallit väl ut. Respons och engagemang från medarbetarna har varit otroligt stort och intresset för vår verksamhet har vuxit även utanför lagrets väggar. Det blir spännande att fortsätta utveckla detta nya arbetssätt. Nästa steg är att bjuda in våra kunder till spelet så att även de kan följa vårt arbete i realtid, säger Johannes Gussander, vd på Aditro logistics.