Konvertering till Euro 6 en lönsam affär
Marcus Söderberg driver åkeriet Faku, verksamt i anläggningsbranschen, med bas i Härryda öster om Göteborg och för några år sedan stod han inför valet att antingen byta ut flera Euro 4-bilar eller hitta en annan lösning.
– Jag kände att det var ren kapitalförstöring att göra sig av med en fräsch och välskött bil från 2009 på grund av att transportköparen kräver att jag har Euro 6-fordon, förklarar Marcus.
Han började leta efter firmor som kunde konvertera hans bilar, men de få han hittade erbjöd dyra lösningar och med referensbilar som dessutom inte imponerade alls med hafsiga lösningar.
Till sist kom Marcus Söderberg i kontakt med det finska företaget Proventia och deras Sverigechef Mattias Franzén.
– Deras system imponerade, men de hade tyvärr inte någon återförsäljare i regionen utan det närmaste alternativet de hade som kunde hjälpa mig var i Mellansverige.
Marcus pratade med Proventias återförsäljare och med åkeriägare som uppgraderat fordon med Proventias system.
– Jag kände någonstans att det här kunde göras bättre, snyggare.
Marcus Söderberg kontaktade på nytt Proventia, och inom kort fick han sedan en utbildning, skrev samarbetsavtal med en verkstad och började vid sidan om sin åkeriverksamhet med att sälja Proventias konverteringssystem.
– Efter att ha konverterat egna och mina vänners bilar började ryktet spridas och det stod snart klart för mig att det här skulle bli mer än en sidoverksamhet och jag startade företaget Pronox AB.
Är det många transportköpare som ställer krav på att fordonen ska ha Euro 6-standard?
– Ja. Stat, kommuner och landsting är i praktiken de upphandlare som sätter ribban när det gäller miljökrav, eftersom de är så stora spelare på marknaden. När de är huvudupphandlare så är det deras regler som gäller hela vägen. Även större privata köpare ställer samma krav som de offentliga. Och i nio fall av tio har de privata aktörerna i sin tur mycket uppdrag för stat, kommun och landsting.
Från och med år 2020 blir det olagligt att köra med en Euro 5-lastbil i klass 1-miljözoner. Och miljözoner har en kommun även rätt att skapa i känsliga områden utanför städerna, påpekar Marcus Söderberg.
– Det kan till exempel vara ett vattenskyddsområde eller en känslig våtmark.
Marcus Söderberg är med sitt företag Pronox i dag en av Proventias återförsäljare i Sverige.
– Det som skiljer oss från de andra återförsäljarna är att vi bygger in de känsliga delarna i utrustningen i ett skåp. Den tuffaste miljön för elektronik är fordonsmiljön och den marina miljön.
Var ungefär går gränsen för när det blir lönsamt att konvertera en lastbil till Euro 6 med ert system?
– Om lastbilen är värderad till minst 1,6 miljoner, där någonstans går gränsen. En lastbil är i princip avskriven efter sex-sju år. Kan du genom konvertering hålla liv i bilen i, säg ytterligare två-tre år, så blir de åren en ren vinst för företaget, förklarar Marcus och påpekar i samma andetag att vanliga lastbilstyper som rullar mycket varje år – exempelvis fjärrdistributionsbilar – aldrig lönar sig att konvertera.
Marcus har provat att samarbeta med vanliga serviceverkstäder för tunga fordon, men det har hittills inte fungerat bra. Alla de verkstäder han samarbetar med i dag är påbyggarverkstäder.
– Serviceverkstäderna fick ofta väldigt långa ledtider. Jag upplevde att deras förståelse för kundens tid och behov inte fanns i samma utsträckning som hos de påbyggar-verkstäder vi samarbetar med i dag. Man man kan inte lägga de här jobben på vem som helst, det fungerar inte eftersom det är ett så pass krävande arbete.
Ser du dig om efter nya verkstäder?
– Ja, jag letar hela tiden. 2018 var lite av ett mellanår, där vi fick många förfrågningar från åkerier med Euro 5-bilar. Men nu har intresset ökat rejält. Trafiken till vår hemsida har ökat med 700 procent sedan början av året. De verkstäder jag jobbar med kommer nog inte hinna med att möta den efterfrågan som kommer.
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.