Schenker tar Polarbröd mot fossilfrihet
Polarbröd ska vara fossilfria redan 2022, vilket sätter rejäl press på att hitta lösningar för både transporter, produktion och förpackning. På produktionssidan har man investerat i fyra egna vindkraftverk och solceller som täcker bageriernas och kontorens behov. På råvarusidan har man nrättat samarbeten för ett hållbart lantbruk, och när det gäller förpackningarna för sockerrörsplast dem fossilffria till 86 procent.
Till det kommer alltså transporterna. Här har man nu hittat ett samarbete med DB Schenker, som till stora delar bygger på tågtrafik. Med hjälp av Schenkers Norrlandståg, ett samarbete med Real rail och Sandahlsbolagen, har man en lösning som sköter frakten från Luleå till Stockholm. Söder om huvudstaden är det sedan Schenkers egna tåg som tar brödet vidare mot de olika fryslagren.
Det är också modellen för de långväga transporterna till exportmarknader som Norge och Frankrike, 21 procent av produktionen.
För lastbilstransporterna, mellan järnvägen och fryshusen, kör man i dag på 60 procent diesel och 40 procent HVO.