23948sdkhjf

”Det sprider en stolthet”

Bring har hittat ett perfekt sätt att ta samhällsansvar. Som beredskapspartner till Röda korset kan de bidra med det de är bäst på – hållbar logistik.

Det började under Almedalsveckan för två år sedan. Bring och Röda korset träffades och upptäckte att de behövde varandra. Röda korset har ett uppdrag från regeringen att höja den civila beredskapen vid olika typer av krissituationer, och de behövde hjälp med sin logistik. Bring i sin tur ville hitta en kanal för sitt samhällsengagemang. 

– Med flyktingkrisen 2015 insåg vi att Bring behöver ta ett större ansvar för det samhälle vi verkar i. För oss handlar det om att minska vår miljöpåverkan, något vi har arbetat med länge. Men vi har också ett annat, socialt samhällsansvar och det var här det blev en match made in heaven med Röda korset, säger Lisa Jackson, som är projektledare inom hållbarhet på Bring. 

Samarbetet består i dag av tre olika delar. En del består i att Bring bidrar med lagerutrymme i åtta av sina terminaler runt om i Sverige och förvarar allt från varselvästar och filtar, till första hjälpen-utrustning, presenningar och utrustning för vattenförsörjning. Tanken är att Röda korsets material alltid ska finnas i närheten när en insats behövs. 

– Den andra delen handlar om att vi kör ut beredskapsmaterial till krisdrabbade områden där Röda korset organiserar hjälpinsatsen. Det kan vara vid terrordåd, miljökatastrofer som skogsbränder och översvämningar, eller andra kriser. Röda korset kontaktar oss och meddelar vad som behövs och vart det ska levereras. Vi har bilar och chaufförer tillgängliga hela tiden, så vi kan leverera i akuta lägen, säger Lisa Jackson. 

Den tredje delen i samarbetet innebär att Röda korset kommer ut till Brings arbetsplatser och utbildar personalen. I första hand är det kurser i hjärt- och lungräddning och utbildning i hur man hanterar en hjärtstartare, något som gör de anställda på Bring till resurser vid krissituationer. Senare kommer de som vill kunna gå vidare med att utbilda sig till Röda korsets så kallade ”krisstödjare”. 

– Våra chaufförer rör sig ute dygnet runt i hela Sverige och är ofta först på plats när saker händer. Vid terrordådet på Drottninggatan hade vi flera chaufförer och cykelbud som var i närheten. De ville hjälpa till men visste inte riktigt hur och på vilket sätt. Hade vi haft det här samarbetet redan då, hade de kunnat vara en resurs på plats.  

Lisa Jackson poängterar att det är en stor skillnad på samarbetet med Röda korset och att exempelvis skänka pengar till välgörande ändamål. Fördelen ligger i att detta blir mer konkret för personalen och att man bidrar med det man är bäst på, nämligen logistik. Det skapar effektivitet och relevans för båda parter. 

Bring har redan varit i skarpt läge vid större händelser. Ett exempel är förra sommarens stora skogsbränder i områdena kring Ljusdal och Sveg. Även om samarbetsavtalet inte var klart då, tvekade de aldrig att ställa upp när de fick frågan. 

– Röda korset kontaktade oss, beskrev situationen och bad om hjälp. Det fanns inte mycket tid för planering, utan vi fick köra direkt. För mig personligen betydde det väldigt mycket att det aldrig var en fråga om vi skulle bidra, utan snarare hur vi skulle göra det, säger Lisa Jackson. 

För Röda korset gör det dessutom stor skillnad när man inte behöver upphandla logistiken vid varje krissituation, utan i stället har en färdig plan för hantering och transport. 

– Så det här samarbetet är bra på så många olika sätt. Och det sprider en stolthet i vår organisation att vi jobbar för vårt samhälle tillsammans med Röda korset. 

Avtalet gäller i tre år, men Bring arbetar för att hålla det levande, och att kunna förlänga det. Och Lisa Jackson vill gärna uppmana andra företag att hitta samma vinnande formel för sitt samhällsengagemang. 

– Det här är en del i vår dagliga verksamhet. Vi bidrar med det vi är bäst på, vilket ger mest effekt för samhället. Jag tror att om fler tänkte så, skulle man kunna hitta fler smarta lösningar, vilket alla skulle vinna på.

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112