Zalando: Lyckat med hämtställe hos privatpersoner
Sedan juli har Zalando provat att låta privatpersoner fungera som hämt- och returställen för bolagets paket. Försöksverksamheten har pågått i Århus och Köpenhamn och de första resultaten visar att kunderna är nöjda.
Utlämningsställena kallas för Din nabo, som översatt till svenska betyder Din granne. När kunderna har utvärderat dem säger 72 procent att de kommer att använda Din nabo igen eftersom de tycker att de är miljövänligare. De största anledningarna att använda tjänsten anger de att det är en lämplig och bekväm plats som ligger i närheten av hemmet eller arbetet, den sociala effekten och de flexibla öppettiderna.
– Testet har gett mycket positiva resultat. 95 procent av Zalandos kunder som har använt tjänsten säger att de fick en ”utmärkt service” när de hämtade eller returnerade sina paket. Majoriteten av kunderna säger att de skulle rekommendera sina vänner den här tjänsten och att de själva kommer att använda den i framtiden, säger David Hejgaard, kommersiell chef på Zalando i Norden, i ett pressmeddelande.
De privatpersoner som anmält sig att vara utlämningsställe anger att deras huvudsakliga drivkrafter är hållbarhet och social interaktion med lokalsamhället, där de dels kan minska antalet transporter och stödja de som bor i närheten. De vill också gärna tjäna lite extra pengar.
Inte minst tror man på Zalando att konceptet kommer att fungera bra på landsbygden, där man har färre andra hämt- och returställen. Där bor också fler i hus, vilket gör det lättare att fungera som Din nabo.