23948sdkhjf

Gasum rullar ut stationsnätet

De har annonserat det länge och nu börjar de leverera. Gasum har invigt sina första stationer i nätet för flytande gas.

– Vi har gått från att bara köra power points till att bygga stationer på riktigt. Det har med trovärdigheten att göra, det är ett kundlöfte som vi infriar nu, säger Mikael Antonsson, som är ansvarig för Gasums stationsutbyggnad. 

Redan nu erbjuder Gasum flytande gas till sina kunder. Den första pumpen öppnade bolaget den 20 maj i Västerås. Sedan har Norrköping, Örebro och Jönköping följt. Målet är att bygga 25 stationer i Sverige i ett stamnät, som man sedan vill göra ytterligare mer finmaskigt vartefter marknaden ökar efterfrågan. 

Som med all ny teknologi finns det en viss hönan och ägget-problematik i utbyggnaden av flytande gas. Vem ska våga satsa på att bygga ut stationerna om ingen kör på bränslet? Och vem ska våga börja köra om det inte finns någonstans att tanka? 

Här har regeringens pengar till satsningar på flytande gas gjort skillnad.  

 Det gör att man tar bort ett hinder. Det är pengar som får vårt beslut att tippa över, som gör att vi vågar ta investeringen. Men det är också en symbolhandling att politiken tror på det här och att man vill satsa, säger Mikael Antonsson. 

Genom Klimatklivet har snart 300 lastbilar för flytande gas beviljats stöd. Dessutom delar Energimyndigheten ut stöd till 150 bilar genom initiativet Drive LGB. Redan i höst öppnar nästa ansökningsperiod hos Klimatklivet för köp av nya fordon. Snart har man alltså lyckats bygga upp en efterfrågan på bränsle. 

– Nu kommer nästa fas, när vi och våra konkurrenter ska övertyga dem om att faktiskt köpa lastbilarna och börja köra. Där märker vi att det är vi själva som sitter på lösningen. Det måste finnas stationer att tanka på. Allt finns just nu på bordet. 

Som bas i systemet finns naturgasen, som visserligen är fossil, men ändå ett miljö- och klimatframsteg jämfört med diesel. Nu handlar det om att fylla på med så mycket biogas som möjligt. 

– Ja, det är samma sak som med den komprimerade gasen som kom för 15-20 år sedan, där man nu är uppe i 94 procent biogas i systemet. Det visar att man måste möjliggöra helheten först och bygga upp efterfrågan på de hållbara alternativen. Nu blir det också viktigt att stimulera produktionen av biogas. 

Gasum själva är redan den största producent av biogas på den nordiska marknaden. Men man ser definitivt att efterfrågan ökar i hög takt, inte minst när industrin och sjöfarten vill ställa om till mer hållbara bränslen. Därför har man flera nya projekt på gång för produktionsanläggningar, både i Sverige, Norge och Finland. 

– Om ett år kommer vi att ha en ny anläggning i drift. Det är vid Stora Ensos pappersbruk Nymölla utanför Kristianstad, där vi kommer att använda deras processvatten. Deras avfall blir plötsligt en tillgång och vi kan producera flytande biogas motsvarande 150-200 lastbilars årsförbrukning. 

I övrigt använder man mycket råvaror från lantbruket. 

 Det kan vara defekta grödor och gödsel. Sedan har vi matavfall, som är en bra ingrediens. Det här ger också jordbruket ytterligare en inkomstkälla och i produktionen får vi ju också biogödsel vilket gör att vi kan tillföra näringsämnen och skapa ett cirkulärt system. 

 Kan vi ligga i framkant i Norden kan det bli en bra exporttillgång i framtiden, säger Mikael Antonsson. 

Under tiden fortsätter Gasum att bygga ut sitt stamnät. Bara i år inviger man ytterligare stationer i Karlstad, Östersund, Mariestad, Kalmar, Kristianstad, Umeå, Helsingborg och Stockholm. Utbyggnaden fortsätter sedan under nästa år. 

– Vi menar ju att det inte är någon idé att vänta på teknologi som kommer, utan vi behöver börja ställa om här i dag. Många pratar om elektrifiering, som självklart kommer att vara en stor del av lösningen, men vi kan inte vänta på att den ska komma, det kan vara förödande för oss alla, säger Mikael Antonsson.

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094