Ica startar egen logistik – med nio lastbilar på flytande biogas
På måndag startas pilottestet med tre lastbilar som utgår från Icas centrallager i Västerås. Lastbilens kapacitet är 40 ton och med släp rymmer varje fordon cirka 140 rullburar. I april 2020 beräknas flottan vara uppe i totalt nio lastbilar.
En viktig orsak är den påtagliga chaufförsbristen i Sverige.
– Även om vi hos Ica lyckats stabilisera nivån ganska bra så blir trycket stort särskilt kring högtider. Dessutom är det chaufförerna som träffar Ica-handlarna varje dag och det här är ett sätt att jobba med servicen, säger Henrik Lae, transportutvecklare hos Ica centralt, till Fri Köpenskap.
Chaufförerna är anställda av Ica och behandlas därmed som alla andra Ica-medarbetare. I en inledningsfas rör det sig om sex chaufförer.
– Bilen lastas tidigt på morgonen och körs till sent på kvällen så det blir två chaufförer per bil, berättar Henrik Lae.
Bilarna drivs på flytande biogas. Det nya drivmedlet kommer exempelvis från matavfall, gödsel och andra restprodukter från lantbruk. Med LBG kan koldioxidutsläppen reduceras med upp till 90 procent.
– Ändå är räckvidden på en sådan här lastbil lika lång som en vanlig dieseldriven lastbil.
Hur ser den långsiktiga tidsplanen ut?
– Än så länge är det bara ett test som vi sedan får utvärdera.