23948sdkhjf

Ica-vd:n hyllar nya logistikpiloten: ”Ett viktigt steg”

Jungfrufärden för de tre första lastbilarna startade tidigt i morse.

Fri Köpenskap och Transportnet kunde i fredags berätta att Ica lanserar en testpilot med egna chaufförer och lastbilar. De tre första bilarna lämnade Västerås-lagret i morse, måndag.

Bakom satsningen ligger den påtagliga chaufförsbristen som drabbat inte bara Sverige utan hela Europa. Ökad e-handel i kombination med minskat utbildningsintresse har över tid skapat en arbetskraftsbrist i logistiksektorn. Liksom övriga branschen har Ica känt av effekterna särskilt kring högtider som jul, påsk och midsommar.

Chaufförsbristen är ett faktum och den drabbar i olika omfattning alla inom industrin och i vår bransch. Vi har de senaste åren jobbat aktivt med att försöka knyta åkerierna närmare Ica och jobbat tillsammans för att attrahera chaufförer, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige och fortsätter:

– Vi upplever en viss stabilisering på chaufförsmarknaden även om vi kommer att ha ett underskott i ganska många år framöver.

För att minska belastningen har Ica dragit igång en egen logistiksatsning och förutom de tre lastbilarna som satts in i dag ska ytterligare sex adderas till april 2020.

– Vi har sedan en lång tid tillbaka outscoursat alla transporter men med bakgrund till turbulensen på transportmarknaden har vi upplevt vissa utmaningar. Därför har vi bestämt oss för att testa egna bilar också, berättar Anders Svensson.

Hur stor den egna Ica-logistiken kan bli på sikt vill han däremot inte spekulera i.

– Det kan jag inte svara på i dagsläget. Nu gör vi ett test och även om det faller väl ut så kommer det att ta tid att bygga det här. Vi har långsiktiga avtal med våra transportörer.

Men satsningen handlar inte bara om att tackla chaufförsbristen utan det finns också flera andra fördelar. Till exempel i termer av service för Ica-handlarna. Chaufförerna har nämligen direktkontakt med butikspersonalen och med Icas chaufförsutbildning kan servicedelen vässas.

– Vår ambition är att hitta de transportlösningar som ger bästa möjliga service både vad gäller kvalitet och effektivitet till Ica-butikerna. Vi är väldigt nöjda med våra åkerier men med det här interna testet som vi jobbar med nu så konkurrensutsätter vi dem lite. Sedan får vi se vad det ger oss, säger Anders Svensson.

En annan fördel är att lastbilarna drivs med flytande biogas vilket har blivit en stor snackis i logistikbranschen. Med det nya drivmedlet som baseras på matavfall, gödsel och andra restprodukter från lantbruk kan koldioxidutsläppen reduceras med upp till 90 procent.

– Det är ett viktigt steg för att nå vårt ambitiösa hållbarhetsmål att vara klimatneutrala 2020, konstaterar Anders Svensson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094