Einride i svenska städer om åtta till tio år
Under dagligvarubranschens stora branschträff Fast Moving intervjuades Linnéa Kornehed, CMO på och medgrundare av Einride av moderatorn Beata Wickbom. Återkommande i intervjun var hur viktigt det är med mod för att lyckas med transporter och att de som vågar satsa är de som i slutändan kommer att lyckas.
– Lidl kommer alltid ha en speciell plats i våra hjärtan eftersom de var först med att tro på oss och ville testa våra produkter, säger Linnéa Kornehed.
Linnéa Kornehed säger att i dagsläget är det enklare transporter utanför städerna med lager i förorterna som är aktuella och att det idag inte finns möjlighet till förarlösa bilar i tät stadstrafik.
– Det finns ingen efterfrågan på det idag men det går fort och vi kommer nog att se Einride i svenska städer om åtta till tio år.
Då Einride är ett av de första företagen i världen som kör förarlöst är det många som frågar sig om när deras företagsmodell blir lönsam.
– Vi är på god väg, vi har ett kommersiellt flöde med DB Schenker men vi behöver fler modiga personer och företag. Föra tt ställa om till koldioxidfria transporter måste vi tänka om, det är mer en fråga om företagsmodeller än teknik. Det är obekvämt att ställa om men på vägarna idag har vi en fyllnadsgrad på 20-30 procent, alltså flera bilar som är nästan tomma, så det finns en enorm utvecklingspotential.
Enligt Linnéa Kornehed är digitalisering en av de områden som det fortfarande finns mycket kvar att jobba med.
– Det har faktiskt hänt att vi har haft de som undrat om de kan skicka ett fax till den förarlösa bilen, vilket blir minst sagt svårt. Men det visar verkligen vikten av att vi måste digitaliseras, säger hon.
Samtidigt anser hon att ansvaret inte bara ligger hos transportföretagen.
– Det går att ändra på strukturerna som finns idag, det krävs mod att vilja stämma om. Våga ställa krav på era leverantörer som ni har idag och våga tänka om.