Fyraxlad trailer sparade 50 procent transporter
Köpenhamns tunnelbanebygge har pågått under flera år i centrala Köpenhamn. Den nya cityringen är 15,5 kilometer lång och har byggts av 22 000 betongringar, som bygger upp själva tunneln. Varje ring fogades samman av sex delar, som tillsammans väger 17,5 ton.
Eftersom betongelementen fraktades över havet från Sassnitz i Tyskland på chartrade roro-fartyg, innebar transporterna en stor utmaning, där DSV Panalpina sattes på prov. 135 skeppningar med nästan 1 000 betongelement vardera var tvunget att organiseras så smidigt som möjligt, när de skulle transporteras in till centrala Köpenhamn med lastbilar.
Inledningsvis var planen att ta sex betongelement på varje trailerlast, men DSV Panalpina började utreda möjligheten att minska antalet körningar. Man beslutade sig för att använda specialdesignade fyraxlade trailrar i stället för de vanliga med tre axlar. Det gjorde det möjligt att lasta två hela ringsektioner per körning, alltså dubbelt så många som man först planerat.
Men det nya transportupplägget gjorde inte bara att antalet körningar kunde minskas med hälften. Man kunde också minska lasthöjden med tre decimeter, något som gav möjlighet att välja fler körvägar inne i Köpenhamn, då vissa broar inte längre utgjorde ett hinder.
Sammanlagt transporterade DSV Panalpina 385 000 ton betongdelar på Köpenhamns gator mellan 2012 och 2017.