Stora vinster med bättre däckpolicy
Michelin bjöd in till en demonstrationsdag av hur man arbetar med att göra både däck och lastbilsflotta mer hållbara. På Malmby flygfält utanför Strängnäs hade man ställt upp två likadana lastbilar och utrustat dem med olika däck. Den ena Volvon hade helt nya däck med fullt spårdjup, medan den andra hade däck slitna ner till lagliga 1,6 millimeter, och sedan mönsterskurna till fyra millimeters mönsterdjup.
Även om de flesta anade att det skulle göra skillnad, blev det en tydlig illustration av vad rullmotstånd betyder på landsvägarna. Lastbilarna fick accelerera upp till 35 kilometer i timmen och sedan rulla i neutralt läge. Richard Andermyr, marketing director för Michelin Nordic, agerade testledare och samlade in resultaten.
I första rundan rullade bilen med slitna däck 854 meter, hela 288 meter längre än lastbilen med de nya däcken, alltså 51 procent längre sträcka. I dagens andra testrundan blev skillanden 43 procent.
Med tanke det något blåsiga vädret var det kanske inte någon stor vetenskap som utfördes på Malmby den här dagen, men det var omöjligt att inte slås av den stora vinsten man kan göra med att köra på slitna däck längre.
Just detta har blivit något av Michelins mantra. Till skillnad från vad däckindustrin alltid försökt övertyga oss om vill de nu att vi ska byta däck så sällan som möjligt. Orsakerna stavas hållbarhet och ekonomi. Inne i flygplatsens seminarierum berättade Teppo Puumala, B2B sales director på Michelin Nordic om klimatbakgrunden till bolagets hållbarhetssatsning.
– Vi vill helt enkelt vara en del av lösningen, sa han.
Richard Andermyr fyllde i.
– En tredjedel av CO2-utsläppen från en lastbil, kommer från däckmotståndet.
För Michelins del försöker man gå över från att sälja däck till att sälja en tjänst där man kommer ut till åkerierna och gör en inspektion av de däck som sitter på lastbilarna. Från detta skapar man ett tire policy med serviceschema och även en utvärdering av vilket utslag den nya däckregimen får.
Förutom rätt däck på rätt plats, är ett av målen att lägga på däcken strax före vintern, då ett rejält språdjup behövs. Det betyder att de under sommaren är slitna och rullar mycket lättare, precis som vi fick se ute på flygrakan. På så vis kan åkeriet både spara stora pengar, och spara klimatet.
– Vi kan länka ihop miljövänlighet och ekonomi. Den här gången kostar det inte pengar att göra något bättre för klimatet, sa Teppo Puumala.