23948sdkhjf

Schenkers cykelsatsning börjar i Linköping

Östergötland blir hjärtat i fraktjättens nya paketsatsning. 

DB Schenker använder elcyklar på flera platser runt om i världen, bland annat i Norge, där man använder elektriska bilar och cyklar för citydistribution i alla större städer. I Sverige har man dock inte startat någon cykelfrakt – förrän nu. 

I fredags rullade den första Schenkercykeln med ett paket till Stora torget i Linköping.  

– Det har blivit verklighet genom vårt nära samarbete med Ahlsell som drev på att vi skulle testa en cykel i staden, säger Anders Nilsson, distriktschef på DB Schenker i Linköping, i ett pressmeddelande. 

Cykeln har gott om plats och kan lasta två kubikmeter upp till 300 kilo och man kommer inte att nöja sig med Ahlsell beställningar, utan kommer att använda cykeln till alla paket som ska in till stadens centrum. Allt för att få lönsamhet i affären. 

– Dessutom kommer vi mycket närmare kunderna och slipper gå så långa sträckor med våra leveranser. Speciellt på gågatorna kommer vi ända fram till dörren med vår cykel, där kommer vi nog att spara mycket tid, säger Anders Nilsson. 

Framtiden får utvisa hur stort område som cykeln ska serva. Från Schenkers terminal in till centrum är det tio minuters cykelväg, och där skulle det exempelvis kunna finnas leveranser på vägen. Man hoppas att cykeln ska hinna två vändor per dag. 

– Jag tror att det krävs att vi hinner göra alla våra planerade stopp på en dag för att det ska löna sig att cykla jämfört med lastbil, säger Anders Nilsson. 

Även Ahlsell ser fram emot att börja använda cykelfrakt i sin verksamhet.  

– Det ska verkligen bli roligt att se utfallet av det här. Det känns mycket inspirerande att vi kan samarbeta och göra något tillsammans som är bra för miljön, säger Magnus Johansson, regionchef öst på Ahlsell. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047