Här är Postnords strategi inför årets black friday
FAKTA Postnords förstärkningar
|
Vi närmar oss e-handelns stora högtryck där black friday går över i julhandel, något som ställer stora krav på logistiken, både internt i företagen och på dem som står för leveranserna i last mile. Postnord redovisar nu vilka åtgärder man kommer att vidta, för att få allt att löpa så smidigt som möjligt.
– Vi har förberett oss för årets black friday under hela året. Det kommer bli roliga och intensiva dagar. Vi kommer att jobba på tillsammans runtom i hela landet med att leverera till mottagarna, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på Postnord, i ett pressmeddelande.
Några av åtgärderna innebär att man sorterar paket även på söndagarna och inför utökade hemleveranser. Man har inrättat 100 nya postombud och 60 tillfälliga julombud. Dessutom har man blivit bättre på att samarbeta med de stora e-handlarna så att det går att sprida transporterna under dygnet.
– Ett viktigt fokus har i år varit att titta på hur vi ska kunna underlätta för våra paketombud, som vi vet tidigare har fått problem med platsbrist under den här perioden. Därför utökar vi också våra hemleveranserbjudanden, säger Mathias Krümmel.
Postnord räknar med en volymökning under black friday på 3-4 procent, vilket vore en mindre ökning än i fjol. Prognosen har tagits fram tillsammans med e-handlarna.