23948sdkhjf

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Det har hänt en del under bygget av Förbifart Stockholm. Efter fyra års byggarbete har Trafikverket nu gjort en rejäl genomlysning av vilka problem som tillstött i arbetet. I dag presenterar de sin nya tids- och kostnadsplan. 

– Ett antal risker har fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket i dag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk. De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger projektchef Johan Brantmark i ett pressmeddelande. 

I sin nya analys kommer Trafikverket fram till att kostnaden för hela motorvägsprojektet kommer att öka med tio procent, något som motsvarar 3,3 miljarder kronor. Tidigare har man planerat för att öppna vägen för trafik 2026, nu ställer man in siktet på 2030 i stället. Samtidigt börjar man utreda möjligheten att öppna en delsträcka tidigare. 

Ett skäl till att arbetet går långsammare är att berget, där man bygger tunnel, har varit av sämre kvalitet än vad projekteringen har visat. Trafikverket nämner särskilt Mälarpassagen, där svaghetszoner gjort att man måste täta berget mer än vad man planerat för.  

– Vi ser också i den nya analysen att installationen och testningen av den nya anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer än först beräknat, säger Johan Brantmark. 

Nu fortsätter arbetet med Förbifarten. Trafikverket har informerat regeringen om den nya kalkylen för bygget och en dialog om den framtida finansieringen har inletts. En av de stora knutarna att lösa blir nu att få igång en ny entreprenör i arbetet på Lovön. En entreprenör väntas vara på plats efter årsskiftet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096