De kör 90 ton från skogen till terminalen
Det finns ett pågående arbete att tillåta både tyngre och längre lastbilsekipage på svenska vägar. Nu har Sveaskog och Volvo Lastvagnar inlett tester med HCT, high capacity transport. Tillståndet från Transportstyrelsen gäller laster upp till 90 ton och kommer att användas för timmertransporter från Överkalix och från hamnen i Haraholmen till Smurfit-Kappas industriområde i Piteå.
– Att minska utsläppen från timmertransporterna är en viktig fråga för oss på Sveaskog. Eftersom tåg inte är ett alternativt överallt kan HCT-ekipage vara ett bra alternativ. Med ett ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer kan tre ekipage lasta lika mycket som fyra ekipage av mindre modell, det minskar utsläppen per transporterat ton, säger Henrik Engman, inköpsansvarig för transporter på Sveaskog, i ett pressmeddelande.
Målet är att minska koldioxidutsläppen med 20 procent, men också att minska kostnaderna genom minskad bränsleförbrukning.
– Vi på Volvo Lastvagnar ser med tillförsikt fram emot detta samarbete. Vi har under tio år arbetat med att studera och testa HCT-ekipage upp till 90 ton vid landsvägskörning mellan Överkalix och Piteå, och nu är vi redo för nästa etapp. För oss är det viktigt att samarbeta med olika aktörer för att utforma så effektiva transportlösningar som möjligt, säger Lena Larsson, projektledare på Volvo Lastvagnar.
11 procent, motsvarande 1 180 mil, av det statliga vägverket är godkänt för transporter på 74 ton och en maxlängd på 25,25 meter. Sveaskog är den enskilda väghållare som har ansvar för längst vägsträcka för 74-tonstrafik, 4 300 mil.