Trelleborg ökar flödet med helautomatisk gate
Trelleborg har högt tryck i hamnen och man arbetar hårt för att öka flödet av lastbilar genom sin gate. En ny lösning tillåter lastbilarna att rulla under hela inpasseringen.
‒ Vi vill framtidssäkra verksamheten och fortsätta vara Östersjöns klimatsmartaste hamn, samtidigt som vi levererar en bra upplevelse för våra kunder och våra kunders kunder, berättar Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs hamn, i en nyhet på hamnens hemsida.
För att slippa långa köer på de begränsade ytorna utanför hamnen, något som både stoppar upp trafiken och ger stora utsläpp i onödan, började Trelleborgs hamn söka en smidigare inpassering. Och lösningen står Hogia för, ett samarbete som sänkt tiderna det tar att passera gaten med 66 procent. Nu slipper chaufförerna stanna, välja språk och läsa in sin biljett.
‒ Dagligen passerar drygt 2 100 lastbilar genom Trelleborgs hamn. Vi kommer att kunna hantera ett ökat flöde av lastbilar med befintliga resurser. Det är viktigt för vår fortsatta expansion, säger Jörgen Nilsson.
20 meter från gaten läser en kamera av lastbilens registreringsskylt och skickar informationen till Hogias terminalsystem, TOS. Om ekipaget uppfyller reglerna för inpassering, exempelvis genom att vara registrerad och komma inom rätt tidsspann, öppnar den automatiska spärren sin bom och lastbilen kan fortsätta helt utan att stanna till.
‒ Vi har under flera år jobbat tillsammans med Trelleborgs hamn för att digitalisera deras gate-in process. Idag är processen helt automatiserad och det är Hogias standardiserade API som möjliggör valideringen, säger Helena Svedlund, bolagschef på Hogia Logistics systems.