Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"
FAKTA Några av Einrides samarbeten:
|
Alla som läser Transportnet regelbundet känner till Einride, det göteborgska start up-bolaget, som var tidigt ute med sin eldrivna, autonoma lastbil. Vi har träffat vd:n Robert Falck för en intervju.
Bland alla multinationella jättar, hur kommer det sig att det blev ett litet start up-företag från Göteborg som blev först med elektriskt självkörande lastbilar?
– Först och främst handlar det förstås om kompetent affärsutveckling och teknikutveckling. Sedan tror jag att det handlar om att det här är en bransch med stora företag som tjänar mycket pengar. Att ställa om till nya system kommer att kosta mycket och därför har de starka incitamenten inte funnits. På samma sätt hade tekniken för elektriskt existerat länge på personbilssidan men innan konkurrens i form av Tesla kom in i bilden hände inte så mycket, säger Robert Falck, vd för Einride till Transportnet.
Och intresset för Einride är stort inom logistiken – hur hett bevakade är ni?
– Vi har 4-5 representanter från andra företag som står utanför stängslet och tittar in nästan på nästan daglig basis, så intresset är väldigt stort.
Under förra veckan stod det klart att Einride i ett nytt samarbete förser Coca-Cola Sverige med självkörande transporter mellan läskjättens och Axfoods lager i Jordbro. Samtidigt blir, som Fri Köpenskap avslöjade i våras, Lidl Sverige först i världen med självkörande transporter från lager till livsmedelsbutik.
Och det är enligt Robert Falck ingen tillfällighet att mycket händer i just dagligvaruhandeln. Särskilt eftersom lastbilarna är helt elektriska.
– Retail i stort och dagligvaruhandeln i synnerhet är de områden där vår största potential finns. Det är de som har störst möjlighet att ta aktivt ansvar samtidigt som deras slutkonsumenter blir mer miljömedvetna och ställer högre krav. Om hela retailbranschen skulle ställa om till el så kan vi minska klimatbelastningen lika mycket som flyget släpper ut.
Så största fokusområde är alltså dagligvaruhandeln?
– Ja, retail och dagligvaruhandel har störst potential för elektrifiering och kan göra stor skillnad.
Totalt rör det sig om ett 15-tal samarbetspartners varav många fortfarande är hemliga. Dessutom är flera nya samarbetspartners på gång.
– Vi har en dialog med många som har intresse och vi vill förstås hjälpa så många som möjligt att ställa om till hållbara transportsystem, konstaterar Robert Falck.
Tillväxttakten är snabb och expansionsplanerna stora. Ambitionen är att addera 30-40 nya fordon under nästkommande år.
– Det finns ett enormt intresse från våra kunder att skapa ett komplett hållbart transportsystem. Det är realistiskt att tro att vi 2035 till största del ställt om till hållbara transportsystem med majoriteten av transporterna elektrifierat och resten på biobränsle, konstaterar Robert Falck.
Särskilt intressant blir självkörande transporter för företag som förlägger många leveranser nattetid. Dels är vägarna mindre belastade och dels är arbetskraften dyrare. En stor fördel, menar Einride, är också att deras elektrifierade transporter är tystare.
Ett exempel på en leverantör som kör mycket nattetid är Lidl Sverige.
Hur ser ert samarbete med Lidl ut?
– Vi har en god dialog med Lidl Sverige. De var vår allra första kund och i dag en av våra viktigaste affärspartners. Vi vill hjälpa dem nå sitt mål om fossilfria transporter 2025. Lidl Sverige har mod och vilja att driva på och våga tänka nytt.
Einrides autonoma lastbilar är självkörande men kan kontrolleras av en operatör via 4G plus och så småningom 5G. Om lastbilen behöver hjälp skickas en signal till operatören.
– Vi ser det inte som att vi konkurrerar ut chaufförer utan snarare att de övergår från chaufförer till operatörer. De sitter på distans och bevakar systemet från vad man skulle kunna kalla ett flygtornsperspektiv, konstaterar Robert Falck.
De autonoma transporterna ses också som en möjlighet att underlätta den stora arbetsbrist som finns när det gäller yrkeschaufförer.
Här visas Einrides självkörande lastbil.
I dagsläget fokuserar Einride främst på Sverige och USA men ambitionen är att växa på flera andra marknader.
– Vi vill vara med och ställa om hela transportsektorn vilket är en stor uppgift så vi kommer att ha mycket att göra på dessa marknader. Därefter är Norden nästa steg och sedan tror jag att vi riktar blickarna mot Asien snarare än att växa vidare på den europeiska marknaden, konstaterar Robert Falck.
Ni har kört ett tag med Schenker i Jönköping. Vad har ni lärt er och har ni ändrat ert upplägg på något sätt?
– Vi har lärt oss att det fungerar att transportera gods autonomt. Det är fullt möjligt att lösa en uppgift på det här sättet och den som säger att det inte är en möjlig väg framåt har fel. Sedan har vi förstås lärt oss väldigt mycket praktiskt. Till exempel hur nätet ska designas på bästa sätt och hur man ska interagera med fordonet.
Hur har samarbetet fungerat med myndigheterna. Har de börjat lära sig autonoma transporter?
– Jag är väldigt imponerad hur de tagit sig an uppgiften och utmaningarna kopplat till det. Det har varit en fantastisk dialog.
Behöver ni skala upp produktionen?
– Det finns en jättestor marknad för det här och mängder av transportfordon i Sverige. Vår ambition är att ställa om transportsektorn på riktigt. Vi har visat att det går och att det går att göra till ett bra pris. Sedan har vi så klart mycket att ta oss an.
Ni har ju nyligen börjat samarbeta med Coca-Cola i Sverige samtidigt som ni också finns på den amerikanska marknaden. Vad finns det för potential med Coca-Cola globalt?
– Samarbetet med Coca-Cola European Partners är ett otroligt steg framåt. Det är en stor aktör som tar klimatomställningen på allvar. Så potentialen finns men det är inget jag kan gå in på, säger Robert Falck och tillägger:
– Vi har förbjudit Pepsi på kontoret!
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.