Så jobbar Hestra-handsken med sin logistik
Som vi tidigare rapporterat var det Hestra-handsken som knep priset Årets logistiklösning i hård konkurrens med Five Seasons och Ridestore när Nordiske mediers modebranschtidning Habit arrangerade Modegalan. Transportnet fick en pratstund med Victoria Jansson, som är import- och exportansvarig på bolaget.
Vad utmärker Hesta-handskens logistik?
– Vi sköter hela logistiken i egen regi, bland annat alla tulltillstånd och deklarationer. Vad gäller inköp så förser vi fabrikerna med material, vilket gör att vi har kontroll på kvaliteten. Vi jobbar med korta ledtider, från det att ordern kommer in och packas, till att den skickas från våra lager i antingen USA eller Hestra. Att vi har valt bort ombud ställer stora krav på oss tullmässigt, men fördelen är att vi har total kvalitetskontroll och behåller kompetensen i huset.
Vad gör er logistik så framgångsrik, enligt dig?
– Jag tror att det handlar om teamwork, från början till slut. Alla medarbetare känner sig delaktiga och vi stöttar varandra, det är högt i tak och vi jobbar tajt.
Vad är de logistiska utmaningarna?
– För oss är utmaningarna systemmässiga och hur man kan förbättra och effektivisera lagret.
Motiveringen till årets pris lyder ”Vinnaren av Årets logistiklösning har genom att fokusera på sina kärnvärden haft en lång tillväxtkurva med bibehållen lönsamhet. Kvalitet och långsiktighet har säkerställts genom ett hantverk med anor och via både ISO och AEO. Med både produktions- och leveranskedja i egen regi på 35 marknader har vinnaren lyckats kombinera egna och externa säljkanaler på ett framgångsrikt sätt.”