Inlandsbanan i samarbete för vätgasdrivet godslok
Som Transportnet tidigare rapporterat vill Inlandsbanan bygga upp sin godstrafik, för att på sikt bli ett alternativ till stambanan, något som skulle kunna avlasta flera hårt belastade sträckor och öppna för helt nya godsflöden.
Nu har Inlandsbanan skrivit en avsiktsförklaring för att tillsammans med Statkraft inleda ett pilotprojekt som ska utreda vätgasdriven godstrafik under 2020 och 2021. Tanken är att se hur en konvertering av Inlandsbanans dieseldrivna draglok till vätgasdrift skulle kunna se ut. Om man hittar en fungerande lösning vill man tillsammans starta produktion av vätgas och bygga den infrastruktur som skulle behövas för göra verkliga tester för vätgasdriven godstrafik på järnvägen.
– Det här är ett mycket viktigt steg för att tillförse transportmöjligheter för alla våra kunder inom den tunga industrin som har mycket höga miljökrav, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm i ett pressmeddelande.