Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik
I takt med att den nya containerterminalen i Stockholm Norvik hamn i Nynäshamn börjar bli klar, ska den också bestyckas. Den 10 januari började två super post-panamaxkranar sin resa till hamnen från Shanghai. Med hjälp av dem kommer hamnen att kunna ta emot de största fartygen som kommer in i Östersjön. De möter 80 meter i nedfällt läge, kan hantera 22 containrars bredd och lyfta 65 ton.
– Med de här två super post-panamaxkranarna kan vi ta emot de största fartygen som kommer in i Östersjön och tillsammans med Hutchison ports erbjuda en effektiv hantering och service till våra kunder. Det är oerhört spännande att containerkranarna äntligen är på väg, ytterligare en milstolpe är passerad, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig för gods på Stockholms hamnar, i ett pressmeddelande.
Strax innan jul inledde två jättetruckar sin resa mot Norvik, också de från Shanghai. Det rör sig om 16 meter höga ZPMC-grensletruckar med en vikt på 70 ton, som kan bygga staplar med fyra containrar på höjden. Truckarna anländer till Nynäshamn i januari eller februari.
– De är de första av totalt åtta grensletruckar som kommer att hantera containrar i Stockholm Norvik hamn. Till en början kommer truckarna köras av en operatör, men inom två år beräknas de vara helt automatiserade, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef för Stockholms hamnar.
Containerterminalen kommer att öppna för trafik i maj och ska ersätta containerterminalen i Frihamnen inne i Stockholm. Under hösten öppnar den nya roro-hamnen, som Stockholms hamar driver i egen regi.