Avmattning i Göteborgs hamn
Göteborgs hamn ökar återigen sina containervolymer, när de nu publicerar 2019 års siffror från verksamheten. Totalt ökade containergodset med tre procent jämfört med föregående år. Även 2018 ökade containerhanteringen, då framför allt beroende på trafik från närområdet. Under 2019 stod hela Sverige för ökningen i stället.
För roro-volymerna kunde hamnen se en viss avmattning, i slutändan med sex procent, något som har sitt ursprung i den europeiska konjunkturen. Här kan man dock notera att det är en minskning från de historiskt höga volymerna under senare tid. Även hanteringen av nya bilar gick ner, då med fem procent.
Energihamnen hade också vikande volymer och gick tillbaka med fem procent. Både för bilar och energi kan man dock notera att andra halvåret haft en stark ökning, medan första halvåret 2019 stod för minskningen.
Den mest positiva trenden i Göteborgs hamn står containertransporter via järnväg för. Där slog man nytt rekord med en 14-procentig ökning.
– Växande järnvägsvolymer är positivt på många olika plan. Det understryker att Göteborg är hela Sveriges godsnav från norr till söder på ett tydligt sätt, och det är ett kvitto på att våra investeringar i hamnens järnvägsinfrastruktur och omlastningsmöjligheter är helt rätt väg att gå, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn, i ett pressmeddelande.
Nu fraktas mer än hälften av containergodset till och från Göteborgs hamn med järnväg, en siffra som står ut i ett internationellt perspektiv.
– Vi har antagit ett nytt miljömål där vi ålagt oss att minska hela hamnens koldioxidutsläpp med 70 procent i hela Göteborgsområdet till 2030. Fortsatt överflyttning från lastbil till järnväg är en viktig nyckel för att nå dit, säger Elvir Dzanic.