Mer komfort i Volvos nya lastbilar
De fyra nya tunga lastbilsmodellerna – Volvo FH, FH16, FM och FMX – representerar cirka två tredjedelar av Volvo Lastvagnars leveranser.
Nya Volvo FM och Volvo FMX har fått nya hytter och en instrumentskärm med många av de funktioner som finns hos de större volvomodellerna. Hyttvolymen har ökats med upp till en kubikmeter, vilket ger bättre komfort och större arbetsutrymme. Sikten är bättre tack vare de större fönstren, den sänkta dörrlinjen och de nya backspeglarna.
Förarmiljön har fått ett nytt gränssnitt för information och kommunikation som gör det enklare att överblicka och hantera olika funktioner. Instrumentskärmen är digital och föraren kan välja vilken information som ska visas i olika situationer.
Lastbilen kan även utrustas med en 9-tums sidoskärm som kan visa navigerings- och transportinformation samt bilder från lastbilens kameror. Funktionerna kan styras via knapparna på ratten, funktionen för röststyrning eller direkt via pekskärmens kontrollpanel.
En förväntad växande efterfrågan på transporter kräver också fler kvalificerade förare över hela världen. Uppskattningar visar till exempel att cirka 20 procent av alla förarjobb i Europa är vakanta. I Sverige saknas 50 000 förare under kommande tio åren, enligt TYAs (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnds) senaste trendindikator för 2019. För att hjälpa kunderna att rekrytera och behålla de bästa förarna har Volvo Lastvagnar koncentrerat sig på att utveckla de nya lastbilarna till säkrare, effektivare och mer attraktiva arbetsverktyg.
Lastbilsmodellerna finns med många olika hyttmodeller och kan anpassas för en mängd olika användningsområden. Hytten i fjärrtransportbilar är ofta förarens andra hem. I lastbilar för regionala transporter fungerar hytten ofta som ett mobilt kontor, medan den utgör ett robust och praktiskt arbetsredskap i anläggningslastbilar.
– Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Såväl miljö som ekonomi är viktiga faktorer för transportföretag. Eftersom det inte finns en enda energikälla som kan lösa alla klimatfrågor, och eftersom olika transportsegment och uppdrag kräver olika lösningar, kommer flera typer av drivlinor att fortsätta existera parallellt under överskådlig framtid.
I Sverige och på många andra marknader finns Volvo FH och Volvo FM även tillgängliga med en Euro 6-kompatibel gasdriven LNG-motor som har bränsleeffektivitet och prestanda i nivå med Volvos motsvarande dieselmotorer, men med mycket lägre klimatpåverkan. Gasmotorn kan drivas med biogas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 100 procent, eller naturgas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 20 procent jämfört med Volvos motsvarande dieselmotorer.