23948sdkhjf

Cemat flyttar in i Hannover

Logistiken blir en naturlig del av den stora industrimässan.

Vi har varit vana vid att Cemat är en av världens absolut största mässor för logistik och materialhantering. 2018 gick den parallellt med Hannovermässan, och nu blir fusionen slutgiltig, då Cemat i Hannover försvinner och i stället blir en del av Hannovermässan.

– Det betyder att logistik- och materialhanteringsföretagen kommer att koncentreras i hall 2, 3 och 4. Men det kommer också att finnas logistikföretag utspridda över hela mässan, till exempel de som utvecklar logistikmjukvara, som man hittar i hall 14-17. Ett annat exempel är de som är involverade i automation, och de kommer att finnas i avdelningen för tillverkning, eller automation och robot, säger Brock McCormack, Deutche messes talesperson, till Transport och Logistik Idag.

Han tillägger att det bästa sättet att hitta de företag man letar efter, är att använda Hannovermässans hemsida och söka efter sektioner, företag och teknologier. Det nya sättet att inkludera logistiken, i stället för att hålla en parallell mässa för den, reflekterar logistikens centrala roll för företag i dag. Samtidigt blir det inte riktigt samma sak, för den som är van att besöka Cemat.

– Vissa företag kommer inte att vara på plats. Speciellt de som förut fanns på utomhusarenan, exempelvis olika trucktillverkare. Det blir ingen utomhusyta för demonstrationer, utan de företagen är antingen inomhus i montrar, eller så kommer de inte.

I princip ligger nu alltså inriktningen fullt ut på intralogistik.

– Ja, på logistiksidan handlar det mer om logistik som del av produktionsprocessen, hur man kan förbättra arbetsprocesserna på fabriksgolvet, men också i lagerverksamheter. Det blir alltså ett tydligare fokus på intralogistik och inte så mycket på transporter, säger Brock McCormac.

För den som inte är bekant med Hannovermässan kan man säga att det är en av världens största industrimässor, dit arrangörerna räknar med att 5 500 utställande företag från 75 länder kommer att komma, och dit 200 000 besökare från 98 länder kommer. Mässan marknadsför också gärna det faktum att ungefär hälften av besökarna sitter på beslutsfattande positioner och att många affärer faktiskt genomförs under mässan.

Varje år har Hannovermässan ett partnerland. Förra året var det faktiskt Sverige, men i år blir det Indonesien, som kommer att få extra uppmärksamhet. Och det finns all anledning för svenska företag att leta efter affärsmöjligheter i landet.

– Vi planerar att flytta vår huvudstad, från Jakarta på Java till Östra Kalimantan på den Indonesiska halvan av Borneo. Det kommer att kräva stora resurser, och framför allt vill vi utveckla den nya staden med smart energi. Där vet vi att Sverige har kommit långt, säger Indonesiens ambassadör i Stockholm, Bagas Hapsoro.

Inte minst gäller det stadens transporter, där exempelvis elektrifierade bussar är ett prioriterat område, och man söker över lag efter fler transportmodeller för att lösa både gods- och persontransporter. Bagas Hapsoro framhöll också att Indonesien är världens tredje största demokrati, och att landet har stabiliserats under de senaste decennierna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14