Trafikverket fördöms för storslakt av magasin
Arkitekturupproret verkar för bevarande av äldre byggnader och har i flera år uppmärksammat och kämpat mot rivningar av vår kulturmiljö. I går utsåg de 2010-talets största rivningsentreprenör; Trafikverket, på grund av deras rivningar av upppåt 1 000 stationshus och godsmagasin längs Sveriges järnvägar. Skälet enligt Trafikverket är att byggnaderna inte längre behövs.
Juryns bedömning lyder:
“Med en lika skoningslös som obegriplig brutalitet och okänslighet har Trafik-
verket sedan 2005, i strid med gällande kulturmiljölagar och trots både lokal-
befolkningars och lokala och nationella kulturmiljöorganisationers protester, kallsinnigt rivit närmare 1 000 kulturhistoriska järnvägsbyggnader. Sammantaget ett unikt kulturarv som berättade historien om järnvägens framväxt i Sverige under 150 år. Skadan de genom detta orsakat är i våra ögon en av de största samlade kulturmiljöförsyndelserna som begåtts i modern tid.”
Peter Sörensen och Rasmus Norling är aktiva inom Svenska Byggnadsvårdsföreningen och gick igenom hundratals rivningar för att kunna utse den tvivelaktiga vinnaren. När alla objekt var genomgångna stod till slut Trafikverkets agerande i en alldeles egen klass.
– 2010-talet var tyvärr ett decennium där vi tydligt kunde se hur rivningsraseriet tog förnyad fart, berättar Rasmus Norling, som till vardags jobbar som bebyggelseantikvarie.