Extraordinärt läge för branschen
– Coronaviruset innebär en mobilitetskris – hela transportbranschen hotas nu allvarligt av coronasmittans effekter. All persontrafik som flyg, bussar och båtar går på knäna liksom bussarna inom besöksnäringen – förlusterna är extrema. Vi har aldrig sett en sådan situation tidigare, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i ett uttalande till Transportnet.
– Virussmittan får också effekter på bland annat åkeribranschen när ekonomin saktar in, liksom för hamnar och sjöfart i stort, säger Marcus Dahlsten.
– Vi för nu en dialog med regeringen om hur situationen kan räddas både akut på kort sikt och på längre sikt med de efterföljder krisen kommer att innebära för branschen. Till exempel vill vi se möjligheten till permittering i avvaktan på att den föreslagna nya lagen om korttidsarbete träder i kraft den 1 maj. Vi förhandlar även med våra fackliga motparter om krisavtal som ska stoppa stora varsel när företagen får färre beställningar men vi vill även se lättnader på skatter och avgifter som till exempel arbetsgivaravgifter, bränsleskatt och flygskatten. Dessutom är det viktigt att ha koll på hur övriga Europa agerar nu så att konkurrensen inte snedvrids, säger Marcus Dahlsten.
Finansminister Magdalena Andersson säger till DN att regeringen just nu ser över olika stödpaket, bland annat till transportbranschen:
– Vi tittar på stöd till de delar av näringslivet som drabbas allra hårdast. Risken för en allvarligare ekonomisk utveckling har också ökat och därför är även ett allmänt stimulanspaket något som behöver förberedas. Självklart är det de branscher som drabbas direkt av det beslut som vi fattade i går. Men vi ser också att transportbranschen är drabbad, säger hon till Dagens Nyheter.