Ny standard för alla svenska transporter
EU har anmodat alla medlemsstater att komma med lösningar på renare transporter, och Green cargo har tagit uppmaningen på allvar. I dag presenterar de tillsammans med Michigans universitet ett helt nytt sätt att frakta, som från och med nu sätter standarden för alla svenska transporter.
I korthet går standarden, som blir lag nästa år, ut på att allt gods som transporteras, både på järnväg och med lastbil, ska förses med små solceller, som kopplas upp mot lastfordonet och tillsammans ger tillräckligt med energi för att driva fordonet framåt.
– Tekniken är här och från och med oktober har vi fått tillstånd att testköra tåg som drivs av solceller på Inlandsbanans järnvägssträcka mellan Arvidsjaur och Jörn. Visserligen lyser inte solen där så mycket under vinterhalvåret, men det är den testbana vi har fått och nu får vi göra det bästa av det, säger forskarlagets ledare, professor April S Kamt, Michigans universitet, till Transportnet.
Några svårigheter har uppdagats under projektets gång, bland annat krävs att varje kartong med gods står under bar himmel så att solcellen på kartongens topp kan exponeras för solstrålarna.
Taken på samtliga lastbilar och godsvagnar måste alltså tas bort för att godset hela tiden ska nås av solens strålar. Det medför omfattande ombyggnationer som blir kostsamma för transportörerna, men forskarlaget menar att investeringen betalar sig med minskade bränslekostnader.
Vid regn är tanken att solcellerna omvandlas till ett slags mini-paraplyer, som skyddar lasten.
En möjlig svårighet är att godset nu måste flyttas över från containrar till flyttkartonger, då det blir alltför dyrt att ta fram solceller till containrar. Det, tillsammans med kravet på att varje kartong måste nås av solen och därför inte kan staplas, kan medföra mycket långa tågset och lastbilssläp för att få plats med alla kartonger. Ytterligare en fråga som väntar på svar är hur solcellen ska hanteras vid uppackning. Eftersom cellerna är dyra måste de återanvändas och monteras på nya kartonger, men det ser inte forskarlaget som ett problem:
– Här finns stora möjligheter för unga att komma in på arbetsmarknaden med ett första enkelt jobb; att montera på och av solceller från kartonger, säger Gans Kakul, kreativ producent på Green cargo.
– Vi på Green cargo är väldigt nöjda att vi på det här sättet tar både socialt och miljömässigt ansvar, för ett mer hållbart samhälle.