Instabox får in färska pengar
I dag meddelar frakttjänsten Instabox i ett pressmeddelande att bolaget har genomfört en framgångsrik investeringsrunda med befintliga och nya ägare. Totalt investeras 400 miljoner i bolaget, som nu värderas till 1,1 miljarder kronor. Rundan består av en nyemission på 50 miljoner kronor, köp av befintliga aktier till ett värde av 100 miljoner kronor samt en lånefacilitet på 250 miljoner kronor.
2019 var ett rekordår för Instabox som mångdubblade sin omsättning och ökade antalet utlämningsställen med över 100 procent. Företaget fick nya kunder inom viktiga segment som mode och elektronik, där man inledde samarbeten med kunder som Netonnet, Boozt, Nelly, Babyshop och Sportamore.
– Vi har växt kraftigt år för år och nu anpassar vi oss för att möta efterfrågan i Sverige samt planera för vidare expansion. Vi räknar med att dubbla antalet anställda i år för att förstärka organisationen. Vi behöver bland annat anställa fler förare och utvecklare som kan stötta oss att förverkliga vår mission om att göra svår logistik enkel, smidig och tillgänglig, säger Alexis Priftis, vd och en av grundarna av Instabox.
Företaget levererar i dag paket till mer än 400 smarta paketskåp som finns utplacerade på närmare 100 orter runt om i Sverige. För att kunna möta den ökade efterfrågan planerar bolaget en omfattande expansion i Sverige.
– Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp från Instabox. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2 000 och 3 000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår enkla frakttjänst till hela befolkningen, fortsätter Alexis Priftis.
Investeringsrundan leds av börsnoterade Creades som investerar 75 miljoner kronor och går in som ny storägare, samt nystartade Nineyards som investerar 35 miljoner kronor.
– Logistikbranschen befinner sig en snabbt pågående digitalisering och vi ser stor potential för Instabox som är en tydlig ledare inom området. På några få år har bolaget lyckats skapa ett vasst och skalbart erbjudande som ligger i framkant både för e-handlarna och deras kunder. Vi tror att bolaget har alla förutsättningar att fortsätta växa och ta marknadsandelar både i Sverige och så småningom på nya marknader, säger John Hedberg, vd på Creades.
I samband med investeringsrundan tecknar Instabox en lånefacilitet på 250 miljoner kronor med Cordet.
– Med en modern teknikplattform i grunden och en sann entreprenörsanda har Instabox lyckats bygga ett fantastiskt bolag. Affärsmodellens återkommande intäkter, höga digitaliseringsnivå och starka kassaflödespotential gör att Instabox passar väl med vår investeringsfilosofi. Vi ser mycket fram emot att stötta bolaget i deras spännande tillväxtresa, säger Magnus Lindquist på Cordet.
– Att Creades, Nineyards och Cordet väljer att investera i Instabox är ett kvitto på att vi har bevisat vår affärsmodell och gått från att vara en startup till ett mer etablerat tillväxtbolag. Med lånefaciliten samt nya starka ägare i ryggen är vi rustade för att rulla ut Instabox i stor skala, säger Alexis Priftis.