23948sdkhjf

LNG-skepp besökte Helsingborg

Feederfartyget Containerships Artic som drivs på flytande naturgas (LNG) besökte nyligen Helsingborgs hamn.

När LNG-fartyget Containerships Arctic gjorde sin jungfruresa gick färden till Helsingborg, och för att utnyttja den optimalt lastades fartyget i Marocko med reefercontainrar fyllda med citrusfrukt som lossades i Helsingborg.

Containerships Arctic är det fjärde fartyget av sex i en helt ny serie feederfartyg med LNG-drift (LNG = flytande naturgas). Rederiet har länge hållit sig i framkant i utvecklingen av LNG som fartygsbränsle för att kunna ställa om sin flotta till ett miljövänligare alternativ. Förutom LNG har man även testat bio-bränsle som drivmedel.

– Vi spelar på många planhalvor samtidigt inom hållbarhet och att kunna framföra våra fartyg på ett sätt som är effektivt för både oss och miljön har absolut högsta prioritet, säger Erik Eskling Hansen, säljchef för Containerships.

Utöver de sex beställda feederfartygen finns även en beställning på nio oceangående fartyg med kapacitet för hela 22 000 TEU. Totalt kommer rederiet att ha en LNG-flotta bestående av inte mindre än 20 fartyg före 2022.

– Det är alltid speciellt att vara pionjär. Vi är det första containerrederi som har beställt så stora containerfartyg med LNG-drift och vi har goda förhoppningar om upplägget även om det alltid finns en viss osäkerhetsfaktor när något görs för första gången. Men att inte våga prova är inget alternativ, säger Erik Eskling Hansen. 

Det finns för- och nackdelar med alla bränslen och i dag är bunkringsdestinationerna förhållandevis få vilket begränsar rutterna. Det är inte heller tillåtet att operera ett LNG-fartyg under bunkring.

I dagsläget finns det ingen plan på att sätta in ett LNG-drivet fartyg på någon slinga till Helsingborg. Men utsikterna för att ta emot LNG-fartyg ökar med möjligheten att kunna bunkra LNG vilket redan i dag är möjligt i Helsingborgs hamn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085