"Det rör sig inte om några stora summor"
I går berättade Transportnet att Green cargo och Postnord termo har ådragit sig varsin betalningsanmärkning, vilket är värt att uppmärksamma då det rör sig om stora bolag som rimligen bör ha mycket god ordning på ekonomin. Nu har vi talat med respektive bolag som får ge sin version.
Postnords pressansvariga Maria Ibsén säger att företaget har god finansiell ordning och att fakturan som inte betalades var föremål för en tvist.
– Den kom från en underleverantör som i sin tur hade anlitat en annan underleverantör. Det var ingen stor summa i sammanhanget, det är ingen dramatik kring det hela och som jag förstår det är den betald nu.
Hur kunde det gå så långt som till en betalningsanmärkning?
– De berörda hade olika åsikter om vem som skulle betala och vi var inte riktigt medvetna om att vi var inblandade förrän i ett sent läge. Man hade pratat förbi varandra, helt enkelt.
Lars Öquist, treasurychef på Green cargo, bekräftar att det finns två olika fakturor som kan ha lett till betalningsföreläggandet.
– Den ena rör en faktura på 1 910 kronor till Ikano bank. Green cargo har utnyttjat en kreditfaktura vid betalning, vilket Ikano bank inte noterade. De återkallade sitt ärende hos Kronofogden den 22 januari, vilket Kronofogden inte har registrerat. Ikano ska kontakta dem igen med anledning av detta. Den andra är en faktura på 3 319 kronor till Office depot/Collector bank, som betalades sent, och där vi tyvärr inte registrerade den faktura vi fick avseende ränta och påminnelseavgift. Men Green cargo har nu reglerat fordran och Collector har meddelat att de drar tillbaka ärendet hos Kronofogden.
– Framför allt är summorna små, fortsätter Lars Öquist, och tillägger att Green cargo har betalningsindex 80 hos kreditinformationsbolaget Bisnode, vilket innebär att de normalt alltid betalar sina fakturor på förfallodagen.
Men nog tyder det på vissa brister i rutinerna, att fakturor kan hamna hos inkasso och kronofogden?
– Nej, jag tycker inte det. För det första betalar vi ett antal tusen fakturor varje månad, och att det då blir problem med två enstaka fakturor är lätt hänt. Det är inte ovanligt att vi själva ser ärenden om betalningsförelägganden även hos stora företag. För det andra är de administrativa rutinerna lite upp och ner även hos oss nu på grund av viruset, folk jobbar hemma, gemensamma grupper fungerar kanske inte riktigt som de ska, saker missuppfattas och faller mellan stolar. Det är inte konstigt att något missas då.