Kläder och skor populärast att handla på nätet
Kantar Sifo har gjort en undersökning på uppdrag av Postnord i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Rapporten är baserad på svar från över 85 000 nordiska respondenter och undersöker utveckling samt skillnader i konsumenternas beteenden mellan länderna. Sverige ligger i toppen för e-handelsbranschens mognad, med 70 procent av befolkningen som regelbundet e-handlar. Sett till produktkategori är det kläder och skor som flest konsumenter e-handlar, oavsett var i Norden man bor.
– Men Sverige sticker ut i antal köp i kategorin skönhet och hälsa, vilket vi sett är en kraftigt växande delbransch även i andra undersökningar. Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker, Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.
Boende i Finland handlar mer från utlandet på regelbunden basis jämfört med de nordiska grannarna. Finland är också det land där flest fått sin vara levererad till en paketautomat (13 %) följt av Danmark (11 %). Flest konsumenter i Sverige har valt en hållbar leverans framför andra leveransaalternativ, följt av Danmark.
– Att leveransvalen ser olika ut mellan de nordiska länderna beror delvis också på vilken infrastruktur som finns, där Finland och Danmark varit tidigare med att implementera paketboxar. Men leveranssättet är på stark frammarsch även i Sverige, säger Arne Andersson, e-handelsexpert, Postnord Sverige.
Undersökningarna fångar e-handelskonsumenters beteende under januari till december 2019. Sammanlagt har 85 347 respondenter deltagit i undersökningarna.