Vattenfall skickade uppfordrande brev till åkerier – fick be om ursäkt
Statliga Vattenfall skickade i påskas brev till hundratals underleverantörer, inklusive transportörer, och mer eller mindre begärde att de skulle sänka sina priser med 20 procent för att hjälpa Vattenfall under coronakrisen. Brevet har givit upphov till mycket upprörda reaktioner, bland annat har näringsminister Ibrahim Baylan uttalat sig, och Vattenfall tvingades be om ursäkt på sin webbplats.
Upprörda åkeriägare säger till medierna att de verkligen inte kan sänka sina priser med 20 procent mitt under coronakrisen, och Anders Robertsson som är vd för branschorganisationen Maskinentreprenörerna säger till tidningen f-plus att han inte kan uppfatta det som något annat än ett hot från Vattenfall om att dra in framtida affärer om inte priserna sänktes.
– Det är märkligt att regeringen genom sina stödpaket vill signalera att de hjälper företagen, samtidigt som de med andra handen tar pengar från dem, säger han.
Vattenfalls tanke var enligt Dagens industri att bjuda in till dialog med leverantörerna.
– Jag kan konstatera att det brev vi skickade inte blev bra. Jag vill därför be om ursäkt till alla de leverantörer som upprörts, säger produktionschefen Torbjörn Wahlborg till Dagens industri.
På sin webbplats skriver Vattenfall följande:
"Vattenfall ber om ursäkt. Vår avsikt var att få till stånd en skyndsam dialog med leverantörer, inte att diktera villkoren för den. Vi respekterar naturligtvis ingångna avtal. Tanken var rätt men sättet att gå till väga på var fel. (...) Vi har full förståelse för att brevet lett till starka reaktioner. Men grundbehovet av kostnadsbesparingar kvarstår. Jag är övertygad om att vi i dialog tillsammans med leverantörer kan komma fram till bra lösningar.”