Trollhättan som nav för 90 år av flygplansmotorer
I dag den 28 april är det 90 år sedan ånglokstillverkaren Nohab i Trollhättan undertecknade kontraktet som gjorde dem till Sveriges första inhemska tillverkare av militära flygmotorer. I dag heter företaget GKN Aerospace Sweden och tillverkar motorkomponenter till i princip alla världens civila flygplansmotorer.
I år är det 90 år sedan ångloks- och turbinföretaget Nohab i Trollhättan fick uppdraget att tillverka motorerna till Sveriges första inhemskt producerade militärflygplan. Kombinationen av det stora tekniska kunnandet inom företaget, den höga arbetslösheten i dåtidens Trollhättan och det geografiskt skyddade läget en bit från kusten bidrog till att valet föll på Nohab. Den 28 april bildades det separata bolaget Nohab Flygmotorfabriker AB som sedan dess har tillverkat motorerna till samtliga svenska stridsflygplan genom åren – från Tunnan till dagens Gripen. Till skillnad från andra länder, vars stridsflygplan ofta har två motorer, har Sveriges militär av kostnadsskäl alltid satsat på enmotoriga plan.
– Det har ställt väldigt höga krav på oss som tillverkare och tvingat oss till att bli extremt noggranna, men jag tycker att vi har klarat av uppgiften bra. I dag är vi stolta över att inga haverier har förorsakats av motorfel sedan Gripen togs i bruk för drygt 30 år sedan, säger Stefan Oscarsson, ansvarig för militära affärer på GKN.
Länge var flygvapnet och FMV (Försvarets Materielverk) de enda kunderna, men i takt med att den civila flygindustrin har vuxit har affärsområdet blivit allt viktigare. 1970 utgjorde den militära delen 90 procent av omsättningen, i dag är det tvärtom den civila produktionen som står för 90 procent. Omställningen har även inneburit att företaget har gått från att tillverka kompletta militära motorer till att producera motorkomponenter åt världens största motortillverkare – General electric, Pratt & Whitney, Rolls-royce och Safran.
– Genom vårt stora tekniska kunnande och vår höga integritet har vi lyckats skaffa oss en relativt unik position som oberoende tillverkare till flera konkurrerande kunder. Det gör att våra komponenter finns i stort sett alla aktiva civila flygplan i dag. Kontakterna har också inneburit att vi kom in i rymdbranschen på 70-talet och sedan dess har vi bland annat utvecklat viktiga komponenter till de omtalade Ariane-raketernas motorer, säger Stefan Oscarsson.
Under årens lopp har företaget bytt ägare ett antal gånger. 2012, efter att ha ägts av Volvo i 40 år, såldes företaget till den brittiska industrikoncernen GKN och blev GKN Aerospace engine systems. I motsats till vad många trodde innebar det utländska uppköpet inte att Trollhättans betydelse minskade, utan orten har i stället blivit navet för den globala verksamheten.
– Många var oroliga över vad som skulle hända när vi köptes upp, men GKN insåg snabbt hur välskött verksamheten i Trollhättan var och valde därför att investera i den i stället för att göra stora förändringar. Historien upprepade sig när det brittiska investmentbolaget Melrose köpte GKN för två år sedan. Trollhättan har fortsatt vara huvudkontor för flygmotorer, säger Stefan Oscarsson.
I dag har verksamheten i Trollhättan flera fokusområden: utveckla nya teknologier till civila flygplansmotorer för att klara branschens högt ställda miljömål, bidra till utvecklingen av nästa generations raketmotorer, underhålla den nuvarande Gripen-modellen och utveckla nya teknologier till nästa generations stridsflygplan. De huvudsakliga affärerna är sedan länge på den globala civila marknaden, men enligt Stefan Oscarsson finns företagets ursprungliga identitet kvar i väggarna.
– I dag är vi ett globalt bolag med övervägande civila affärer, men trots det finns det en påtaglig stolthet inom företaget över att vara den militära flygmotortillverkaren och en nära partner till Flygvapnet i Sverige. Det är något som vi bär med oss och som genomsyrar hela verksamheten.