Scania kör först mot klimatmålen
Scania är fast beslutna att bidra till att uppfylla Parisavtalets mål om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C över förindustriella nivåer. Nu har de officiellt godkänts av Science based target initiative, SBTI.
Företaget kommer att minska koldioxidutsläppen med 50 procent till 2025 och minska utsläppen från sina produkter med 20 procent under samma period.
– Eftersom över 90 procent av koldioxidutsläppen i vår verksamhet sker efter att fordonen lämnat fabrikerna är det nödvändigt att också ta dessa utsläpp med i beräkningen. Att bara begränsa oss till våra egna utsläpp räcker inte. Vi kommer därför att arbeta nära våra kunder för att minska klimatpåverkan av lastbilar, bussar och motorer i deras verksamheter, säger Scanias vd Henrik Henriksson.
SBTI-godkännandet innebär att Scanias mål ligger i linje med de mest långtgående insatserna för minskad klimatpåverkan som hittills fastlagts – 1.5°C. De mål som Scania satt omfattar såväl direkta som indirekta uppsläpp från verksamheten som utsläpp från produkter i användning.
– Vi gratulerar Scania för deras engagemang i att brådskande vidta åtgärder som motverkar klimatkrisen, säger Alexander Farsan, global ledare för SBTI.
– De är den första tillverkaren av tunga kommersiella fordon att sätta ett ambitiöst 1,5°C-mål genom oss och att åta sig att dra ned utsläppen inte bara från sin egen verksamhet, utan också från när produkterna är i drift.
– Vår planets framtid är beroende av att den globala uppvärmningen begränsas till under 2°C, vilket betyder att utsläpp måste halveras varje årtionde. Vetenskapligt baserade mål är avgörande för att lyckas med denna strävan. Tunga transporter är ryggraden i våra samhällen och Scanias åtagande till vetenskapligt baserade mål för klimatet, genom värdekedjan, kommer inte bara att bidra till minskade klimatrisker, men också skicka en stark signal genom ekonomin om att fossilfrihet är på riktigt, att det är nu och att det utgör en investering i framtida konkurrenskraft, säger Johan Rockström, professor i jordsystemforskning och chef för Potsdam institute for climate impact research i Tyskland.
Under de senaste åren har Scania uppnått betydande minskningar av koldioxidutsläpp från egna verksamheter och egna transporter och logistik. Scania har även arbetat för att genom förbättrad bränsleeffektivitet minska utsläppen från fordonen. I mer än 25 år har tillverkaren erbjudit marknadens bredaste utbud av fordon som drivs av alternativ till fossila bränslen.
– Oavsett läge, som nu mitt i en kris, kommer vi inte att kompromissa när det gäller hållbarhet. Att driva omställningen till ett mer hållbart transportsystem är Scanias syfte och vårt engagemang är orubbat, säger Henrik Henriksson.