Pirhuvuden på plats i Ystads hamn
Ystad hamn genomför nu ett stort utbyggnadsprojekt, delfinansierat av EU. Projektet omfattar två nya färjelägen, ett nytt fartyg som ska drivas med LNG (flytande naturgas) till det polska rederiet Polferries som trafikerar sträckan Ystad – Świnoujście och ett LNG-bunkringsfartyg till Świnoujście hamn. Arbetet med de nya färjelägena följer plan och beräknas vara klara i slutet av 2020.
En del i arbetet är två nya pirhuvuden, som nu har kommit på plats efter en välorganiserad insats. Att bogsera de 18,5 meter höga betongfundamenten, eller kassunerna, och få dem på plats i rätt position, krävde precision, samordning och bra väder.
Pirhuvudena är 20,5 m i diameter och 18,5 m höga och efter att de fyllts med sand sticker de upp 5,5 meter över vattenytan.
De står på helt rätt plats. Pirhuvudena sitter längst ut på vågbrytarna, som vi nu bygger färdiga i inloppet till hamnen. Fyrarna som också ska på plats är solcellsdrivna, säger Andreas Malmström, projektledare på Ystad hamnlogistik.
De prefabricerade pirhuvudena är tillverkade i Polen och seglades till Ystad med pråm. När pråmen med pirarmarna kommit till Ystad bogserades den ut till en plats där det var tillräckligt djupt för att sänka ner pråmen. Pirhuvudena bogserades och knuffades sedan i rätt position innan de vattenfylldes för att sjunka på plats. Nästa steg i installationen blir att fylla dem med sand så att de behåller sin position. Hela installationen utförs utan att störa färjetrafiken i hamnen.